Offentlige leverandører presses til at tænke ’grønt’
I 2010 skal halvdelen af alle offentlige indkøb være ’grønne’ inden for ti centrale områder. Det øger kravene til de virksomheder, der satser på at få del i de mange milliarder kroner, som det offentlige hvert år køber varer for. Særligt inden for byggematerialer er der langt til målet.
Den målsætning har vidtrækkende konsekvenser, for i Danmark er der pt. flere end 5.000 offentlige leverandørerder deles om et årligt indkøbsbudget på 140 mia. kroner. Heraf står de ti områder for 60 %.
Statens og Kommunernes Indkøbs Service holdt for nylig et møde med leverandører til det offentlige for at give dem et indblik i, hvordan de øger chancerne for at komme i betragtning til aftalerne:
- Vi vil gerne gøre det nemt at vælge miljørigtigt. Leverandørerne skal vide, hvilke betingelser, de offentlige kunder skal overholde. At en række kommuner f.eks. har forpligtet sig til at købe grønne pc’er, møbler, papir, rengøringsmidler og bleer, siger SKI-konsulent, Rikke Dreyer, til dagbladet Børsen.
Hun påpeger, at der endnu ikke er tale om deciderede krav, eftersom aftalen indtil videre er frivillig for såvel virksomheder som kommuner. Der er dog ingen tvivl om, at et grønt fokus er en stor fordel, når der skal forhandles nye aftaler på plads:
- Jo grønnere de er, jo større chance har de for at sælge til det offentlige. Leverandørerne skal regne med, at kravene løbende bliver strammet, så det er med at rubbe neglene. De er nødt til at tænke kreativt, for det er dem, der kan det, der løber med succesen, siger Rikke Dreyer.
Byggeriet har lang vej til målet
Ifølge Børsen er det byggeriet, der klarer sig dårligst af de ti områder i forhold til møde EU-kravene. Således er det kun 2 % af virksomhederne, der i dag kan kalde sig grønne, men også her er efterspørgslen på miljørigtige løsninger i vækst:
- Vi oplever det faktisk som et krav fra kunderne, at man har politikker på det her område. Det samme gælder, når det offentlige stiller de krav. Jeg tror godt, at det kan skabe konkurrence om at være grønnest. Som en dansk virksomhed skal vi ikke bare konkurrere på prisen, vi skal også kunne konkurrere på andre parametre, som at være miljøbevidste, siger CSR-chef hos Cowi, Annemarie Meisling.
Hos byggemarkedskæden Stark oplever man ikke den store efterspørgsel på miljørigtige løsninger hos privatkunderne, mens der til gengæld vækst i erhvervssegmentet, fx blandt arkitekterne:
- Vi tror, at det er rigtigt på den lange bane. Vi har besluttet, at vi vil leve op til de krav, der er i samfundet til bæredygtighed og energi, siger direktør Lars Hansen.
De ti produktområder er: Byggeri. møbler, transport, IT-udstyr, fødevarer og catering, elektricitet, beklædning, papir og trykkeri, rengøring samt sundhedsartikler.
Kilde: Børsen