23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Tillid sikrer succes i storstilet VVS-renovering

VVS-renovering af 593 lejligheder i Roskilde Øst er ved at nå i mål. Nøgleordene bag succesen er tillid, tæt samarbejde og en løsningsorienteret tilgang.

VVS-renoveringer i beboede lejligheder kan give selv den mest erfarne bygherre nervøse trækninger og søvnløse nætter. Men både projektleder og byggeleder fra Boligselskabet Sjælland ser udhvilede og afslappede ud, da vi møder dem sammen med formanden fra Poul Sejr Nielsen A/S, som udfører den store VVS-renovering. 
Projektet er nu gået ind i sit femte år og det forventes, at de 593 lejligheder i Ringparken i Roskilde øst står helt klar i 2026.

Entreprenøren Adserballe & Knudsen har hovedentreprisen på den store totalrenovering. Sweco er bygherrerådgiver i samarbejde med Dominia, og Poul Sejr Nielsen står for VVS-entreprisen, som vi skal tale om. 
Både projektleder Malene Poulsen og byggeleder John Junker Jepsen fra Boligselskabet Sjælland er tilfredse med projektet.

Samarbejde sikrer fremdrift

Så store renoveringer med så mange beboere – hvor flere har boet i lejlighederne under arbejdet – kan være udfordrende. Vi skal have skarpt fokus på budgettet, så huslejen ikke løber løbsk, og beboerne samtidig skal opleve, at alt nok skal blive godt. Set i lyset af at renoveringen havde sin opstart, da Corona brød ud og den efterfølgende energikrise rasede, har vi formået at navigere os fornuftigt igennem en turbulent tid. Samarbejdet har været meget givende, og alle har bidraget positivt til renoveringens fremdrift,” siger Malene Poulsen fra Boligselskabet Sjælland.

Hendes kollega John Junker Jepsen supplerer:
Jeg tror, den væsentligste årsag til, at det er gået så godt, er den gensidige tillid og respekt for hinandens faglige stolthed mellem os og entreprenørerne. Alle er både løsningsorienterede og med et højt fagligt niveau.  Vi tager udfordringerne, når de opstår, og finder en løsning. Vi har hele tiden haft tilliden til, at hver part gør sit yderste for, at det hele lykkes.

Personlige relationer er nøglen

En af forklaringerne på, hvorfor dette projekt kører med færre gnidninger, mens andre store renoveringer ofte rammes af faglige uenigheder og dyre advokatregninger, er ifølge Malene Poulsen fra Boligselskabet Sjælland de gode relationer.

Fra starten har vi valgt at være til stede dagligt fysisk på byggepladsen. Det betyder, vi kender hinanden og respekterer hinanden både som mennesker og som fagpersoner.  Det gør vejen til problemløsning både kortere og bedre. Ved at sidde sammen kan vi hurtigt sætte os om bordet og løse problemerne med det samme, de opstår” siger hun.

Formanden fra Poul Sejr Nielsen, Søren Maarh, nikker. Han har med sit VVS-sjak på 6 mand været med fra starten i 2021.
Når man renoverer, kan der opstå uforudsete situationer især på VVS-området. Det er ikke altid, at virkeligheden helt passer med de oprindelige tegninger, som planlægning og projektering er baseret på. Derfor har vi været nødt til nogle gange at improvisere, og det kræver hurtige beslutninger. Så er vi gået ned til John og Malene og har fundet en løsning,” siger Søren Maahr.

John Junker Jepsen fra Boligselskabet supplerer:
Når der for eksempel skal føres nye rør, og de reelle forhold ikke lever op til planen, er det afgørende, at vi kan tage en hurtig beslutning, ellers forsinker vi alle. Det kan jeg kun gøre, hvis jeg har tillid til dem, der skal udføre arbejdet – og det har vi med Poul Sejr Nielsen. Tilliden sikrer fremdriften. Det betyder også, at de kan handle proaktivt uden at skulle spørge alle om lov først, og de kan og tør de, fordi de ved, vi har tillid til dem”.

Prioriteret beboerkommunikation højt

Samtidig har Boligselskabet Sjælland prioriteret beboerkommunikationen højt. Der er blandt andet ansat en beboerkoordinator, men alle parter og virksomheder i renoveringen har også haft fokus på det. 
Hvis ikke vi hele tiden holder beboerne orienteret med den rette information og forbereder dem, kan der nemt opstå misforståelser. Det har alle parter i renoveringen været klar over. Som i alle projekter opstår der udfordringer, men situationerne er håndteret med stor respekt og forståelse for de mennesker, der skal leve under disse i perioder svære forhold”, siger Malene Poulsen fra Boligselskabet Sjælland.  

Samarbejde, tillid og faglig respekt går hånd i hånd

Projektet nærmer sig sin afslutning, og mange beboere kan se frem til en gennemrenoveret bolig og et opfrisket udeområde. 
En ting står dog allerede klart: 
Når samarbejde, tillid og faglig respekt går hånd i hånd, kan selv komplekse renoveringsopgaver blive en succes.

 

FAKTABOKS OM RENOVERING: 
Renovering af Ringparken – Moderne boliger på vej
Boligselskabet Sjælland står bag den omfattende totalrenovering af Ringparken i Roskilde, hvor 593 boliger opgraderes. Det er en omfattende renovering, herunder udskiftning af tag og klimaskærm, opdatering af installationer, nye altaner og sammenlægning af boliger.

Det er både bygninger og installationer, der opgraderes. Projektet løber fra 2020 til 2026. 
Adserballe & Knudsen A/S er hovedentreprenør, mens Poul Sejr Nielsen A/S står for VVS-entreprisen. Sweco er bygherrerådgiver i samarbejde med Dominia for Boligselskabet Sjælland.

VVS-arbejde i projektet: 

·       Ventilation: Nye ventilationsanlæg og afkasthætter på tage i nogle af boligerne

·       Varme: Udskiftning af radiatorer og installation af nye varmeanlæg i nogle af boligerne

·       Sanitet: 166 boliger får nye køkkener og badeværelser

·       Køkken: Opsætning af nye emhætter og brugsvandsinstallationer

·       Faldstammer: Strømpeforing og udskiftning af afløbsinstallationer

·       Kvalitet: Arbejdet udføres med fokus på bæredygtige og energieffektive løsninger

Poul Sejr Nielsen A/S
Klintehøj vænge 7
3460 Birkerød
Rudersdal Kommune
Danmark
CVR nummer: DK28518803

Kontaktperson

TR(
Timmy Riddertoft (IP)
+45 45815577 tir@psn.dk

Send til en kollega

0.219