23948sdkhjf

Eksperter skal udvikle nyt højdesystem til Femern-byggeri

Tyske og danske eksperter skal udvikle et unikt positionssystem, der skal sikre den fornødne præcision i projekteringen og opførelsen af den faste forbindelse over Femern Bælt.
Ifølge Ingeniøren er eksperter i Danmark og Tyskland i fuld gang med at udvikle et særligt højdesystem til arbejdet med den kommende Femern-forbindelse.

Det skyldes, at de eksisterende europæiske standarder ikke lever op til de krav, som Femern-projektet stiller:

- Systemet for længde og bredde er standardiseret på europæisk niveau, men det er ikke tilstrækkeligt præcist, og derfor udvikler vi vores eget system, så vi er helt sikre på, at vi har korrekte og pålidelige informationer, siger projektchef Jens Kammer, Femern Bælt A/S.

Ingeniøren oplyser, at systemet er en opdateret version af det system, man udviklede under byggeriet af Øresundsbroen.

Ved Femern Bælt placeres i alt fire 30x30 centimeter betonpiller en meter over jorden og så tæt på kysten som muligt.

Disse udstyres med instrumenter, der kan modtage, korrigere og videresende positionssignaler fra GPS. Signaler skal sendes til landinspektører og andre under arbejdet, så de løbende får præcise positioner under anlægsarbejdet.

- Uden et projektspecifikt positionssystem kunne vi få problemer med at finde ud af, om en given position under byggeriet refererer til de danske eller tyske normer. Det ville naturligvis give os nogle vanskeligheder, som vi kan undgå med vores eget system, forklarer Jens Kammer.

Anlægsarbejdet på Femern-forbindelsen ventes at gå i gang i 2012. Det er tidligere estimeret, at prisen bliver cirka 33 mia. kroner. I denne uge blev to konsortier udvalgt til at udvikle forslag til hhv. en bro- og en tunnelforbindelse. Femern Bælt A/S skal herefter afgøre, om det bliver den ene eller den anden løsning.

Kilde: Ingeniøren

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126