Rådgiverne til Femern Bælt-forbindelsen er fundet
Cowi har sammen med sin tyske partner, Obermeyer, netop underskrevet en kontrakt om projekteringen af en broforbindelse over Femern Bælt. De skal nu konkurrere med et andet konsortium om at levere den mest optimale løsning.
- Vi er meget stolte over, at vi er blevet valgt til at være med i det tredje, store, danske broprojekt efter Storebælts- og Øresundsforbindelserne. Det er altid noget helt særligt at arbejde på projekter, der har så stor betydning for danskerne, siger brodirektør Lars Hauge.
Bygherrens foretrukne løsning er en skråstagsbro, men konsortiet skal også udarbejde et forslag til en hængebro. Desuden skal endnu et konsortium bestående af Rambøll, britiske Arup og hollandske TEC projektere en tunnelløsning.
De to konsortier skal konkurrere om at levere den mest optimale løsning med hensyn til teknik, økonomi og miljø. At Femern Bælt A/S har valgt at vurdere både en bro- og en tunnelløsning, skyldes et ønske om at være sikker på, at alle aspekter er taget i betragtning, når den endelige beslutning tages om nogle år.
Som følge af den nye opgave, opretter Cowi nu et projektkontor i Lyngby, hvor 40-50 medarbejdere fra selskaberne i konsortiet over de næste tre år skal projektere broforslagene.
Udover tyske Obermeyer deltager blandt andre også broeksperter fra Cowi’s britiske datterselskab, Flint & Neill samt tyske German Leonhardt, Andrë und Partner og det danske arkitektfirma Dissing+Weitling.
Kilde: Cowi