23948sdkhjf

Thema holder kursen

Den østjyske vinduesproducent har afbrudt en fordelingsordning før tid, og trods krisen går ledelsen målrettet efter at realisere en ambitiøs strategi, der skal gøre Thema landsdækkende senest i 2010.
Da Thema A/S sidste sommer indviede et 12.000 m2 stort domicil i Horsens, var det med ambitionen om at blive landsdækkende i løbet af to år.

Kort efter gik byggebranchen næsten i stå, og for en vinduesproducent var det en udvikling, der kunne aflæses direkte i ordrebøgerne.

Produktion tilbage på fuld tid
Nu synes der imidlertid igen at være lys forude hos Thema. Efter syv uger på fordeling er medarbejderne i produktionen igen tilbage på fuld tid, og Horsens-virksomheden mærker efterhånden, at det landsdækkende salgsarbejde begynder at bære frugt:

- Vi har aftaler med næsten alle landsdækkende trælaster, og de er så småt begyndt at benytte os. Samtidig har vi ansat en ny salgschef, og det har givet os det ekstra løft, som vi har haft brug for, forklarer direktør Thomas Christensen.

Direktøren mener selv, at fremgangen hænger sammen med, at Thema signalerer stor tro på fremtiden. Han mærker nemlig, at det er et aspekt, som forhandlerne lægger stor vægt på i disse tider:

- Hvad skal man med en garanti på 25 år, hvis producenten er gået konkurs?, spørger han retorisk og fastslår:

- Vi gearer ikke ned. Vi gearer op og fortæller, at vi også vil være her om 10 år.

Sorte tal fra april
Trods de positive tegn erkender Thomas Christensen, at fremtidsudsigterne er uklare. Han vil derfor ikke sætte tal på forventningerne til 2009, men direktøren vil strække sig meget langt for at holde på medarbejderne.

Omdrejningspunktet for Thema er nemlig et højt serviceniveau, og det betyder blandt andet, at leveringstiden ikke må overskride 5-6 uger. Det var svært at overholde med arbejdsfordeling i produktionen, og det er én af årsagerne til, at ordningen blev afbrudt før tid, fortæller direktøren.

Samtidig ligger det generelt fjernt fra Thomas Christensens forretningsfilosofi at skære ned. For ham handler det om at gribe mulighederne for at øge kundekredsen, når de opstår. Derfor har Thema også sikret sig så meget jord omkring sin nye fabrik, at produktionsarealerne kan udvides helt op til 36.000 m2, hvis det bliver nødvendigt.

Indtil videre ser det ud til, at fabrikken kan køre med sorte tal fra april, og med de nuværende 55 ansatte er bemandingen gearet til at klare opgaven, hvis et opsving skulle vente lige om hjørnet. Thema-chefen er dog ikke bange for at udvide staben, og det vil ske, så snart behovet opstår:

- Vi har fokus på service og personlig betjening. Derfor ansætter vi også, hvis vi får mere at lave. Kunderne skal ikke mødes af en telefonsvarer, slutter Thomas Christensen.

Fakta
Thema er grundlagt i 1964 og hed oprindeligt ET Vinduer. Virksomheden er ordreproducerende og leverer vinduer og døre i mahogni, fyrretræ og træ/alu til trælaster og tømmerhandler over hele landet.

Besøg Themas profil på Building Supply
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094