Byggevirksomheder sælger sjældent på nettet
De danske bygge- og anlægsvirksomheder ligger langt efter normalen blandt landets virksomheder, når det handler om at sælge produkter og tjenester online. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, som hvert år kortlægger brugen af it i landets virksomheder.
Et stort flertal af landets bygge- og anlægsvirksomheder har en hjemmeside, men det er kun 44 procent af disse, der indeholder produktkataloger og/eller priser. 16 procent af bygge- og anlægsvirksomhederne bruger hjemmesiden til bestillinger, reservering eller køb – og færre end hver 12. virksomhed fra byggebranchen har en decideret omsætning ved e-salg.
Hver anden byggevirksomheder bruger sociale medier
Til gengæld har bygge- og anlægsvirksomhederne for alvor taget de sociale medier til sig. Andelen af byggevirksomheder, der anvender sociale medier, er steget fra 40 til 52 procent alene fra 2015 til 2016, og dermed ligger byggeriets virksomheder ikke langt fra normalen, som er på 64 procent.
- Selvom bygge- og anlægsbranchen stadig ligger under gennemsnittet for alle brancher, så vidner årets udvikling i anvendelsen af sociale medier om, at branchen er ved at komme efter det, når godt halvdelen af virksomhederne i branchen anvender de sociale medier. Det viser, at virksomhederne er bevidste om, at de skal møde forbrugerne der, hvor de befinder sig, siger Andreas Fernstrøm, analysechef i Dansk Byggeri.
På medarbejderfronten er det værd at notere sig, at 56 procent af medarbejderne i byggebranchen har udstyr til mobil internetadgang. Det ligger over normalen for alle brancher, som er på 46 procent.
Til gengæld er det kun 9 procent af byggevirksomhederne, der beskæftiger deciderede it-specialister. Det gælder for 25 procent af alle landets virksomheder generelt.
Læs hele rapporten fra Danmarks Statistik her: