Cykelslange-arkitekter skal designe 8 kilometer cykelbro
Cykelhøjbanen bliver et pilotprojekt i forhold til at skabe bedre betingelser for cyklister i de tætpakkede asiatiske storbyer.
Dissing+Weitling har tidligere designet Cykelslangen ved Fisketorvet, og det danske arkitektfirma arbejder for tiden på en håndfuld internationale projekter, som skal forbedre forholdene for cyklister i storbyer verden over.
- Der er stadig et enormt potentiale i forhold til at udbrede den humanistiske, brugerorienterede tilgang til design, vi tager for givet i vores moderne nordiske designtradition. Ikke fordi det er en fuldstændig fremmed tilgang i udlandet, men de udenlandske kunder lytter virkelig, når vi præsenterer dem for vores helhedsorienterede, gennemtænkte løsninger, der oftest viser store hensyn til de mennesker, der skal bruge løsningerne, og samtidig kombinerer nordisk arkitektur med god funktion, siger Steen Savery Trojaborg, der er partner og direktør i Dissing+Weitling.
Fra København til hele verden
I projektet med supercykelslangen i Xiamen trækker Dissing+Weitling på sin erfaring fra arbejdet med fodgænger- og cykelbroer for Københavns Kommune. det begyndte med et vinderforslag til Åbuen over Åboulevarden, fortsatte med Bryggebroen over Inderhavnen, og senest vandt tegnestuen konkurrencen om den kommende gang- og cykelbro over motorvejen ved Folehaven.
Dissing+Weitlings foreløbige hovedværk i den forbindelse er den prisbelønnede Cykelslangen, der er blevet et ikon for København som cykelby. Ligesom Storebæltsforbindelsen i sin tid blev startskuddet til Dissing+Weitlings arbejde med store broforbindelser i hele verden, er Cykelslangen nu blevet startskuddet til firmaets arbejde med cykelbroer og øvrige infrastrukturelle løsninger for cyklisme i hele verden.
- Den øgede urbanisering stiller høje krav til infrastrukturløsninger, hvor funktionalitet, bæredygtighed og æstetik går hånd i hånd. At vi vinder store, internationale brokonkurrencer understreger Danmarks førende position inden for design og projektering af store broer, siger Steen Savery Trojaborg.
Løsninger til tætpakkede storbyer
I de hastigt voksende asiatiske storbyer er det ikke unormalt, at restauranter, butikker og offentlige funktioner har indgang i anden sals højde. Befolkningstætheden er massiv, og som en logisk konsekvens af mange mennesker på få kvadratmetre foregår det offentlige byliv ofte på flere niveauer, i flere etager.
Løftede gangbroer langs vejbaner er heller ikke et ukendt fænomen i de tæt pakkede storbyer. Man kender dem især fra Hong Kong og Bangkok, men ifølge Steen Savery Trojaborg bliver supercykelslangen i Xiamen en hidtil uset løsning i forhold til at skabe bedre og mere sikre forhold for cyklister.
Foruden det store cykelbroprojekt i Xiamen arbejder Dissing+Weitling også med en omfattende cykelløsning i Californien. Projektet i Californien er en 80 km lang supercykelsti, og det danske arkitektfirma har stået for planlægning og design af stiforbindelsens mange cykelbroer og 'intersections'. Desuden er firmaet i gang med at tegne på en lang cykelbro i Singapore, der skaber en forbindelse over Kallangfloden.