Cobe skal omdanne Kølns industrihavn
Vildt projekt omfatter både en kæmpe pool og et vandfald.
Projektet omdanner Kølns gamle havnekvarter, Deutzer Hafen, til et levende og bæredygtigt boligkvarter, hvis vartegn bliver et kæmpe vandfald og en stor offentlig pool, der opsamler regnvand og overskudsvarme fra bydelen og bliver en ny attraktion for byen.
- Den ærlighed, der gennemsyrer Cobes konkurrenceforslag er forfriskende og rigtigt, fordi det tager udgangspunkt i industrihavnens spor uden falsk patina eller forskønnelse. Det, vi har eftersøgt, er netop at beholde Deutzer Hafens råhed og oprigtighed, siger Franz-Josef Höing, chef for byudvikling i Køln Kommune og formand for juryen, i en pressemeddelelse.
“Der Pool ist cool!”
Det 35 hektar store område ligger syd for Køln centrum og er på størrelse med Islands Brygge i København. Gennem mere end ti år har man i Køln diskuteret, hvordan det gamle havneområde skal udvikles, og nu sker der endelig noget.
Cobe vinderforslag tager udgangspunkt i en nyfortolkning af den historiske industrihavn og skaber en tæt, urban bebyggelsesstruktur med aktive, klimasikrede byrum og innovative trafikløsninger.
Men det, som de cirka 200 publikummer til den offentlige præsentation af projektet bed mest mærke i, var etableringen af en ny offentlig pool med tilhørende vandfald.
- Vi har skabt et gennemgående bæredygtigt projekt, der er nøje tilpasset det lokale klima. Oversvømmelser fra Rhinen er et alvorligt problem i Køln. Derfor har vi arbejdet med en gennemgående sikring af hele området ved at samle regnvand i en stor offentlig pool, som opvarmes af overskudsvarme fra bydelen. Det løser et alvorligt problem og skaber samtidig en unik attraktion for byens borgere. Allerede nu omtales projektet i kølner-folkemunde metaforisk som “Der Pool ist cool!”, siger Dan Stubbergaard, indehaver og kreativ direktør i Cobe.
En lang og spændende proces
Det nye boligkvarter er tænkt som et levende byområde med plads til varierede aktiviteter, tilpasset de forskellige situationer af høj- eller lavvande.
Legepladser i boligområdet er derfor altid tilgængelige uanset vandniveau, mens promenaderne kan oversvømmes. I perioder vil man kunne sejle sin kajak helt op til hoveddøren. Dermed vil byrum, landskab og aktiviteter opleves meget forskelligt i løbet af året.
Kvarteret bliver derudover en naturlig del af det nye Køln, som nemt kan nås gående eller på cykel, og som er effektivt forbundet via offentlig transport. En ny cykelbro over Rhinen forbinder yderligere den nye bydel direkte til Kølns centrum.
- Det har været en lang og spændende proces med både offentligheden og byens ledere i Køln. Efter første runde af konkurrencen fik vi den kritik, at vores projekt havde “to much music”. I anden halvdel af konkurrencen har vi derfor fokuseret på at levere en stram og fleksibel plan for området, der integrerer den industrielle kulturarv, fortæller projektchef i Cobe, Mads Birgens, der har stået i spidsen for konkurrenceprojektet.
Teamets tilgang til projektet har været at bygge videre på den gamle industrihavns eksisterende charme for derved at skabe en bydel i Köln med sin helt egen identitet. Projektet lægger eksempelvis op til, at de nye byggerier holdes i farvenuancerne fra den eksisterende bebyggelse for på den måde at fortolke den historiske omgivende industri.
Det er ikke første gang, at Cobe står over for opgaven om at omdanne gamle havneområder. Arkitektvirksomheden har siden 2008 arbejdet intensivt med omdannelsen af Nordhavn i København, hvor første etape – Aarhusgadekvarteret – nærmer sig sin færdiggørelse. Cobe står også bag vinderforslaget om udviklingen af Papirøen i Københavns inderhavn, hvor lokalplansprocessen er i gang.
Fem teams fra Danmark, Tyskland og Schweiz deltog i konkurrencen. Cobe går allerede i år i gang med den videre planlægning af Deutzer Hafen.