23948sdkhjf

Her er vinderen af Fjordforbindelsen Frederikssund

Erfarent europæisk Joint Venture vinder milliardopgave. Der er også blevet plads til et par danske underleverandører.
Fem Joint Ventures blev kvalificeret, fire bød på opgaven, og nu har Vejdirektoratet fundet det Joint Venture, som tilbydes opgaven med at bygge den nye bro mellem Frederikssund og Hornsherred.

Det bliver et europæisk Joint Venture bestående af Rizzani de Eccher, Besix og Acciona Infraestructuras, som Vejdirektoratet agter at indgå kontrakt med på milliardopgaven med at bygge den nye bro og motortrafikvej.

- Vi er meget tilfredse med, at vi nu er så langt i processen, at vi forhåbentlig snart indgår kontrakt med dem og dermed når endnu en vigtig milepæl i forhold til at få etableret en fjordforbindelse, siger anlægschef i Vejdirektoratet Erik Stoklund Larsen.

Han fremhæver, at det vindende team har rigtig gode referencer fra tilsvarende infrastrukturprojekter rundt om i verden, også fra projekter i de såkaldte ”Natura 2000”-områder.

- Lige netop erfaringer med anlægsarbejder i særligt sårbare naturområder har været en høj prioritet for os som bygherre, siger Erik Stoklund Larsen.

Sweco og MJ Ericsson er med på holdet
Det var store internationale entreprenørvirksomheder, der bød på opgaven. I den forbindelse glæder bestyrelsesformand Leif Tullberg fra Fjordforbindelsen Frederikssund SOV sig over, at det vindende team har fået plads til et par virksomheder med danske adresser.

Således er Sweco med som rådgiver på miljø og geoteknik, mens MJ Eriksson er underentreprenør på jord- og afvandingsarbejder.

- Derfor forventer vi også, at der bliver en del lokale arbejdspladser i hele byggeperioden, siger Leif Tullberg.

Tre ud de fire priser, der kom ind på opgaven lå under entrepriseoverslaget på 1,1 milliarder kroner. Det vindende team havde både den bedste kvalitative bedømmelse og den laveste pris. Den formelle kontraktindgåelse finder sted primo oktober.

Elementer produceres i Polen
Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund. Omkring 1,4 kilometer vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.

Opgaven med anlæg af den nye bro og motortrafikvej er udbudt som en totalentreprise. Det betyder, at entreprenøren har relativt frie rammer til at planlægge gennemførelsen af opgaven. Dog regner Vejdirektoratet med, at den nyudnævnte vinder vil udnytte efterårsmånederne til at komme i gang med de geotekniske undersøgelser på Roskilde Fjord.

Vinderen har i sit tilbud valgt, at elementer til broens overbygning bliver produceret i Polen og sejlet til en dansk havn. Den del svarer til cirka 15 procent af den samlede produktion. Resten af projektet, såsom fundering og underbygning af højbroen, vil blive produceret på stedet.

Det forventes, at broen åbner for trafik i 2019. Den samlede pris på projektet er omkring 2 milliarder kroner. Broen bliver en betalingsbro. Vejdirektoratet er bygherre på projektet på vegne af Fjordforbindelsen Frederikssund SOV.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125