DI: Energiløsninger redder byggebranchen
- I øjeblikket bliver der renoveret mere, end der bliver bygget nyt. Det er en situation, vi aldrig har prøvet før, og det påvirker medlemmerne af DI Byg meget, siger branchedirektør Elly Kjems Hove.
Hovedparten af de cirka 450 medlemmer af DI Byg producerer byggematerialer som for eksempel vinduer, døre, dampspærrer, sokkelsten, gulve og alt det andet, der skal til, når man skal bygge nyt, mens resten blandt andet er entreprenører og ejere af byggemarkeder.
Branchedirektøren forklarer, at der selvfølgelig også skal bruges byggematerialer til renovering – men slet ikke i samme skala som til nybyggeri.
Danske virksomheder bygger nye boliger for cirka 25 milliarder kroner om året og renoverer for knap 50 milliarder kroner om året. Og sådan har markedet stort set været de sidste fem år.
Eksporten er redningen
Heldigvis har en stor del af DI Bygs medlemmer formået at sætte turbo på eksporten og på den måde undgået en del af tævene fra det vigende marked.
I Danmark har der siden 1970’erne været fokus på energisparetiltag, og DI Bygs medlemmer har været dygtige til at udvikle produkter, der både kan spare på – og effektivisere energiforbruget.
Eksporten af byggevarer er steget med ca. syv procent siden 2009 og i dag udgør i dag cirka 39 mia. kr. årligt. Sverige, Tyskland, Norge og England er de fire største markeder for danske byggeprodukter.
- Her i landet er vi verdensmestre i at gøre bygninger mere energieffektive. Både med effektive klimaskærme – som er alt det, man kan gøre ved en bygnings facade – og tekniske løsninger og styring, forklarer Elly Kjems Hove.
Bedre samarbejde med digitalisering
Trods den fine stigning i eksporten kæmper byggebranchen dog også med ringe produktivitetstilvækst, konflikter og svag indtjening. Branchedirektøren peger på, at der dog er håndtag, medlemmerne af DI Byg kan trække i for at styrke forretningen: bedre samarbejde.
For uanset om virksomhederne bygger nyt eller renoverer noget gammelt, skal mange aktører samarbejde for at få et byggeprojekt færdigt – og færdigt til tiden. Forskellige brancher faggrupper og kulturer er en udfordring for samarbejdet.
- Digitale redskaber kan være blandt de løsninger, som kan bidrage til at styrke samarbejdet. De kan sørge for, at alle har samme viden – samtidig. Og det kan være med til at øge produktiviteten og indtjeningen i branchen, siger hun.
Her kan vi hjælpe
For at hjælpe medlemmerne på vej har DI Byg det seneste halvandet år haft fokus på digitalisering og holdt medlemsarrangementer om alt fra e-business, disruption og it-værktøjer til styring af dokumenter, tidsplaner og fejlfinding på tværs af værdikæden. Også mulighederne for at gøre byggevarer og bygninger intelligente kan medlemmerne få hjælp til.
DI Byg har derudover stort fokus på handel med byggevarer. Hovedparten af medlemmerne er materialeproducenter eller grossister, og der stilles mange krav til byggevarer. For eksempel er der krav om CE-mærkning – et fælles europæisk regelsæt om, hvordan byggevarer skal deklareres.
- Vi har en medarbejder, der stort set er fuldtidsbeskæftiget med produktregulering. Det gælder både hjælp til medlemmerne og samarbejde med myndighederne. Og alt sammen foregår i et tæt samarbejde med medlemmerne, siger branchedirektør for DI Byg Elly Kjems Hove.
Kilde: DI Business