Amazon-flodens indfødte gav inspiration til vækst
Opret et innovationscenter, bemand det med seks industrielle designere og tilsæt fire måneders studietur på Amazonfloden. Så har du opskriften på vækst hos verdens største badeværelsesproducent; Roca.
Med det spørgsmål slog Roca's Miguel-Angel Munar tonen an til sit budskab, da han forleden gæstede den internationale konference ”Design som fremtidens konkurrenceparameter” på Dansk Design Center.
Budskabet er, at hvor Mp3-afspilleren repræsenterer den type af produkter, der skaber en høj grad af involvering hos forbrugeren, så hører toiletkummer og blandingsbatterier som oftest til i den anden ende af skalaen.
For Roca har der således ligget en stor udfordring i at besvare spørgsmålet: Hvordan gør vi en forskel og får slutbrugerne til at interessere sig for det, vi går og laver?
Design som vækstdynamo
Munar er Senior Managing Director hos badeværelsesproducenten Roca, der - med 43 mio. solgte produkter på årsbasis og en omsætning på cirka 1,8 mia. euro - er verdens førende på sit felt.
Roca er naturligvis ikke kommet sovende til den position. Da Munar for fire år siden blev ansat, besluttede han sig for at gøre design til Roca's strategiske omdrejningspunkt. Han oprettede et innovationscenter, hvor han ansatte seks designere til at arbejde helt uafhængigt af de vaner og traditioner, som herskede i resten af den daglige produktion.
Samtidig sendte Roca et hold af medarbejdere på en fire måneder lang studietur til Amazonfloden, hvor dagligdagen hos de indfødte blev observeret:
- Gennem de fire måneder observerede de, hvordan wellness og hygiejne udfolder sig i et naturligt miljø, siger Miguel-Angel Munar og forklarer, at den indhentede inspiration efterfølgende er blevet overført til udvikling af nye produkter.
Resultatet er en række koncepter, som ikke blot lever op til de funktionelle krav, men som også formår at tilføre nydelse og velvære i det daglige. Munar og Roca er dermed et godt eksempel på, at design rummer et stort vækstpotentiale:
- Design er mere end blot farver og former, og det er absolut ikke kun for designere, slutter den advokat-uddannede direktør og sætter dermed en tyk streg under, at design-aspektets potentiale først for alvor kan udfoldes, når man får det integreret i hele virksomhedens beslutningsproces.
Om Roca
Roca er verdens største producent af badeværelsesprodukter med et årligt salgstal på 43 mio. produkter fordelt på markeder i 135 lande. Virksomheden omsætter for i nærheden af 1,8 mia. euro på årsbasis, beskæftiger 23.000 medarbejdere og driver 61 fabrikker i 17 lande.