23948sdkhjf

Kodeks skal give bedre vilkår til designbranchen

Designere vil ikke længere arbejde gratis, når virksomheder udskriver konkurrencer.
Designkonkurrencer er ofte vejen frem, når håbefulde designvirksomheder skal forsøge at få gang i forretningen. En virksomhed kan bruge op mellem 100 og 200 timer på en opgave, som hver gang er i overhængende fare for at ende på gulvet.

- Det er en enorm barriere for vækst. Især de små virksomheder, som vi har mange af i Danmark, har ikke råd til at investere så mange timer i en konkurrence, de ikke ved, om de vinder. Der går så mange timer spildt, siger Line Rix, næstformand i Danish Design Association, til Børsen.

Dårlig organisering i branchen får en stor del af skylden for problematikken, men det vil Danish Design Association, der blev stiftet sidste år, nu forsøge at ændre på. Organisationen vil udarbejde et kodeks for, hvordan branchen kan sikre sig retfærdige vilkår for designkonkurrencerne.

Line Rix henviser til arkitektbranchen, hvor der er betalte konkurrencer, og hvor man altid kan få indsigt i, hvem konkurrenterne er. Hun tror på, at tiltaget vil skabe værdi for alle parter, fordi kunderne generelt vil få bedre konkurrenceforslag, mens designerne vil kunne koncentrere sig om færre opgaver.

Danish Design Association består af knap 50 af de mest toneangivende designvirksomheder i Danmark.

Kilde: Børsen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094