23948sdkhjf

Bydere falder fra på Odense Letbane

Før var der 15, nu er der 10.
Fem af de prækvalificerede bydere på vogne og transportsystem til Odense Letbane er ikke længere med i kapløbet om at vinde leverancerne.

Det står klart efter udløbet af fristen for at aflevere det første delmateriale til Odense Letbane P/S.

DE RESTERENDE BYDERE
- fordelt på entrepriser


Rolling Stock (RS):
• Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles s.A. (CAF)
• Siemens A/S
• Skoda CZ
• Stadler Pankow GmbH

Transportation System (TS):
• Ansaldo STS SpA, Alpiq EnerTrans SpA og G. C. F. Generale Costruzioni Ferroviare SpA
• Comsa S.A.U.
• Siemens A/S, Siemens AG og Aarslef Rail A/S

RS+TS – combined:
• JV1 Acciona, CG Jensen, Efacec og Skoda CZ
• Ansaldo STS SpA, Alpiq EnerTrans SpA, G. C. F. Generale Costruzioni Ferroviare SpA og Stadler Pankow GmbH
• Siemens A/S, Siemens AG og Aarslef Rail A/S
Udviklingen får dog ikke letbaneselskabets administrerende direktør, Mogens Hagelskær, til at se mindre lyst på udbudssituationen.

- Vi har fortsat en rigtig god konkurrencesituation med fire bydere på letbanevognene, tre bydere på transportsystemet og tre konsortier, der byder på både vogne og skinner. Nu har byderne en større chance for at vinde udbuddet, og det vil give dem mere blod på tanden i forhold til at levere os nogle robuste og konkurrencedygtige bud, siger han.

Frafaldet af bydere indebærer, at Alstom Danmark A/S ikke længere er med i prækvalifikationen. Alstom deltog i tre af de frafaldne konsortier. Det fjerde frafaldne konsortium bestod af Colas Rail S.A., Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF), Aecom samt Hansson & Knudsen A/S. Det femte konsortium, der ikke har afleveret sit delmateriale, er CG Jensen, JV1 Acciona og Efacec, som sammen bød på transportsystemet. De er dog fortsat med i konsortium med Skoda CZ i et samlet bud på transportsystem og letbanevogne.

Odense Letbane har, efter frafaldet af de fem konsortier, fravalgt at invitere øvrige virksomheder ind i udbuddet blandt dem, som søgte prækvalifikation, men ikke kom med i første runde.

- For det første er det ikke nødvendigt, fordi vi fortsat har en god konkurrencesituation. For det andet ville vi miste tid på det – op til fire måneders forsinkelse på kontraktindgåelsen. Det ønsker vi ikke, siger Mogens Hagelskær.

Der forhandles hele 2016 med byderne på letbanevogne og transportsystemet. Vinderne af udbudsrunden forventes fundet i slutningen af året, hvorefter der vil blive indgået endelig kontrakt på de to store leverancer til Odense Letbane P/S.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094