Over 300.000 har oplevet den danske pavillon
Venedig Biennalen lukkede den 22. november, og Statens Kunstfond glæder sig over en flot modtagelse.
Danh Vo valgte som udgangspunkt for udstillingen at renovere pavillonen, så de oprindelige materialer og arkitektoniske intentioner stod tydeligt frem. Foto: Nick Ash.
- Vi kan endnu en gang konstatere, at den danske pavillon i Venedig har nydt stor opmærksomhed internationalt. Pavillonen har fået positiv omtale i de professionelle kunstcirkler og er blevet mødt med stor interesse, siger Gitte Ørskou, formand for Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for Billedkunst.
Vigtigt udstillingsvindue
”Raffineret”, ”smuk” og ”brutal”.
Sådan beskrev den internationale presse Danh Vos udstilling ”Mothertongue” i den danske pavillon. Især fremhæves det, hvordan udstillingen med få værker præcist placeret i den renoverede pavillon rummer stor kompleksitet og formår at koble historiske spor med nutidige problemstillinger.
”Mothertongue” har således ligget højt på mange internationale mediers lister over de mest seværdige pavilloner på Venedig Biennalen.
- Det er vigtigt for Danmark, at vi i den danske pavillon holder niveauet højt og fortsat præsenterer markante og væsentlige kunstprojekter. Det giver en stor international opmærksomhed, som på den lange bane har en positiv afsmittende effekt på hele den danske kunstscene, siger Gitte Ørskou.
Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst, der har ansvar for og finansierer Danmarks deltagelse på Venedig Biennalen. Projektstøtteudvalget for Billedkunst består af Gitte Ørskou (formand), Lilibeth Cuenca Rasmussen, Bodil Nielsen, Jacob Tækker og Claus Andersen.
Udstillingen var kurateret af Marianne Torp og Tine Vindfeld. Læs mere på www.danishpavilion.org