Vækststrategi virker hos Alumeco
Danmarks største aluminium-grossist kom ud af 2014/2015 med tocifret vækst.
- Væksten kommer jævnt fordelt fra de aktiviteter, vi har. Vi er forholdsvis store i Norden og har også aktiviteter i Baltikum, Polen og Tjekkiet, og det har været ok hele vejen rundt, siger CEO Jan Berthel til Metal Supply.
Væksten i 2014/2015 skyldes blandt andet, at Alumeco i 2014 investerede i et nyt cut-to-length anlæg, som nu for alvor begynder at give afkast.
- Anlægget ligger i Coswig en times kørsel syd for Berlin, og det her regnskabsår har været præget af, at vi er gået ud af projektfasen og ind i driftsfasen, forklarer Jan Berthel.
Drømmescenariet er profitabel vækst
Indtjeningen fulgte til gengæld ikke helt med væksten i omsætningen. Driftsresultatet faldt med 3,1 mio. kr. til 112,3 mio. kr., og resultat før skat steg med 1,5 mio. kr. til 103,4 mio. kr. Det er dog helt i tråd med den strategiplan, koncernen har lagt.
- Det har været et regnskabsår, der har været præget af stor fluktuation på råvaredelen, men også et regnskabsår, der ikke har været præget af de store driftsmæssige forstyrrelser. Jeg synes, det er tilfredsstillende. Det ligner meget regnskabet for året før med større omsætning og det samme på bundlinjen, siger Jan Berthel.
Alumecos regnskab dækker til og med juni måned, og Jan Berthel melder generelt om en god start på det nye regnskabsår.
- Vi kører en treårig strategiperiode, hvor vi er i gang med andet år, og overskriften er, at vi skal have vækst i tonnagen. Drømmescenariet er profitabel vækst, og vi håber selvfølgelig, at vi kan få bundlinjen med, forklarer Jan Berthel.
- Jeg synes, vi er kommet fornuftigt i gang med det nye år, men jeg synes måske også, at man får bekræftet det billede, man ser, når man læser nyheder, hvor det virker som om, håndbremsen ikke helt er sluppet endnu i dansk industri, slutter han.