Odense Letbane prækvalificerer femten virksomheder
Markante firmaer og konsortier fra ind- og udland er udvalgt til at byde på letbanens transportsystem og vogne.
15 ansøgere ud af i alt 36 er blevet prækvalificeret og deltager derfor i udbudsprocessen, som pågår det næste halvandet år.
Nogle virksomheder byder alene – andre er gået sammen i konsortier for at løfte den store opgave med at byde på de to først udbudte ud af i alt fire udbudspakker hos Odense Letbane P/S.
- Interessen for at få lov til at byde på letbanen har været stor, og vi har derfor opnået en optimal konkurrencesituation. Vi har valgt at prækvalificere fem bydere inden for hver udbudspakke og dertil fem konsortier, som byder på både transportsystemet og vognene på én gang. Der er tale om et bredt felt, hvor både danske og internationale virksomheder indgår – virksomheder som alle er kendte for at levere høj kvalitet, siger administrerende direktør for Odense Letbane P/S, Mogens Hagelskær.
De prækvalificerede er...
Når det gælder skinner, master, ledninger, stationer og vedligeholdelsescenter – også kaldet transportsystemet – er Siemens og Aarsleff Rail blevet prækvalificeret til at byde som et konsortium. Et andet bydende konsortium kalder sig ACE Consortium og består af de europæiske virksomheder Acciona og Efacec samt danske CG Jensen . På transportsystemet er også Ansaldo , Strukton-Arkil og Comsa blevet prækvalificeret som enkeltstående ansøgere.
Feltet af prækvalificerede til at byde på letbanevognene udgøres af CAF , Alstom , Skoda , Stadler og Bombardier . Sidstnævnte vognproducent er canadisk – de øvrige europæiske.
Endelig er der dannet fem konsortier, som er blevet prækvalificeret på både transportsystemet og vognene på én gang.
Det drejer sig om Siemens og Aarsleff Rail , ACE Cons og Skoda (tilsammen kaldet ACES), Ansaldo og Stadler , Strukton-Arkil og Alstom samt et konsortium kaldet Odense Letbane Transport, som består af firmaerne Colas , Hanson , Aecom og CAF .
Skift af udbudsstrategi var en succes
Hos for Odense Letbane glæder Mogens Hagelskær sig også over, at man i februar besluttede at skifte udbudsstrategi fra én stor udbudspakke til fire. Det har øget feltet af interesserede ansøgere markant.
- I slutningen af sidste år stod vi med ét interesseret konsortium til at byde på letbanen, hvis den skulle leveres i én stor pakke med både vejarbejde, transportsystem, vogne og drift. Nu kom der i alt 36 ansøgninger til de to udbudspakker vedrørende transportsystemet og letbanevognene. Det viser, at det var den rigtige beslutning, siger han.
De prækvalificerede har nu et par uger til at melde fra, hvis de alligevel ikke er interesserede i at byde på letbanen. Udbudsprocessen begynder i november og vil vare omkring halvandet år.