Mange entreprenører deler kontrakterne
Vejdirektoratet har gode erfaringer med udbudsstrategien på Holstebromotorvejen - det betyder at mange entreprenører deler de mange kontrakter med totalt omkring 40 store bygværker
Det er M.J. Eriksson, der som totalentreprenør har støbt en bro færdig, som i fremtiden fører rute 15 over linjeføringen til den nye motorvej lige vest for Snejbjerg. Broarbejdet på den sydlige del af Holstebromotorvejen er en del af totalentreprisen Sinding - Snejbjerg. På denne strækning skal der i alt bygges ni større broer og én landskabsbro.
Vejdirektoratet har som bygherre indtil videre skrevet kontrakt på otte af i alt 13 entrepriser på den 39 km lange ny motorvejsstrækning. Og de otte kontrakter er vundet af syv forskellige danske entreprenørvirksomheder.
Det glæder projektleder Janie Ipsen fra Vejdirektoratet:
- Der er tale om en meget kort byggeperiode fra første spadestik i foråret til en delåbning i 2017 og åbning af hele strækningen i 2018. Derfor har vi tidligt i projektforløbet valgt en udbudsstrategi med flere totalentrepriser og hoved- og fagentrepriser, som vi vurderede, at markedet ville have kapacitet til og hvor flere entreprenører fik mulighed for at byde med. Erfaringerne har været gode. Der har været fin konkurrence om kontrakterne, og priserne har været skarpe. Der har også været udenlandsk interesse, og udenlandske entreprenører har været prækvalificeret til et par af totalentrepriserne og også afgivet bud. Men indtil nu har det været de danske entreprenører, der har vundet kontrakter. Vi er glade for, mange entreprenører får en bid af kagen og også, at der er lokale og nye entreprenørfirmaer, der har kunnet klare sig i konkurrencen, siger Janie Ipsen.
Budgettet holder
Der skal skabes i alt 41 større bygværker i forbindelse med den kommende motorvej.
Der er tale om 28 over- eller underføringer, fem landskabsbroer, en faunabro, fire banebroer og tre stitunneler. Dertil kommer en række mindre bygværker.
Der mangler at blive sat entreprenørnavn på en kontrakt med de sidste fire bygværker. Opgaven er udbudt.
- I runde tal er der anlægsbevilling på 750 mio. kroner til bygværkerne. En del indgår i totalentrepriser, hvor der også er andre elementer, men samlet set holder anlægsøkonomien, og vi følger også tidsplanen. Det hele går med andre ord fuldstændig planmæssigt, siger Janie Ipsen.
Projektet har på finansloven for 2015 en bevilget totaludgift på knap fire mia. kroner.
Den sydlige del af motorvejen vest om Herning med forbindelse til Gødstrup-sygehuset skal efter planen åbne i foråret 2017, den resterende del i 2018.
Det var et bredt flertal i Folketinget, der i 2013 besluttede at bygge motorvejen.
Fakta
De har vundet bro-kontrakterne:
M.J. Eriksson: Totalentreprise 2 overføringer, 3 underføringer, 1 landskabsbro
M.J. Eriksson: Totalentreprise 4 overføringer, 1 baneunderføring
Kaj Bech: Hovedentreprise 5 underføringer, 1 overføring
Arkil: Totalentreprise 4 underføringer, 1 faunabro, 1 baneunderføring
Jorton: Totalentreprise 1 landskabsbro og 1 underføring
Aarsleff: Totalentreprise 1 landskabsbro
MT Højgaard: Totalentreprise 2 landskabsbroer, 1 underføring
Ommen & Møller: Hovedentreprise 2 overføringer, 2 baneoverføringer
Totalentreprise Måbjerg-Mejrup med 2 overføringer og 2 underføring: Kontrakt december 2015
Fagentreprise 1 overføring: Kontrakt september 2015
De har vundet bro-kontrakterne:
M.J. Eriksson: Totalentreprise 2 overføringer, 3 underføringer, 1 landskabsbro
M.J. Eriksson: Totalentreprise 4 overføringer, 1 baneunderføring
Kaj Bech: Hovedentreprise 5 underføringer, 1 overføring
Arkil: Totalentreprise 4 underføringer, 1 faunabro, 1 baneunderføring
Jorton: Totalentreprise 1 landskabsbro og 1 underføring
Aarsleff: Totalentreprise 1 landskabsbro
MT Højgaard: Totalentreprise 2 landskabsbroer, 1 underføring
Ommen & Møller: Hovedentreprise 2 overføringer, 2 baneoverføringer
Totalentreprise Måbjerg-Mejrup med 2 overføringer og 2 underføring: Kontrakt december 2015
Fagentreprise 1 overføring: Kontrakt september 2015