Ny direktør: Wienerberger har stort potentiale
Markedet er i bedring, og tegl er på vej mod en renæssance, vurderer Henrik Dietrichsen, der siden juni i år har beklædt direktørposten hos Wienerberger A/S.
Henrik Dietrichsen (billedet) har kun siddet i direktørstolen hos Wienerberger A/S siden 1. juni i år, men han er alligevel forholdsvis afklaret, når det gælder de metoder, der skal tages i brug for at vende de seneste års negative resultater.
En spændende case
Teglproducenten har tabt over 300 mio. kr. i løbet af de sidste syv år, og i årsrapporten for 2014 er egenkapitalen negativ med 55 mio. kr. Ikke desto mindre er Henrik Dietrichsen sikker på, at han kan være med til at vende udviklingen.
- Jeg ved, det er en meget spændende virksomhed, som har et stort potentiale. Den linje, der lagt omkring fokus på produktudvikling, er jeg fuldstændig enig i. Vi har en god case på sigt – ellers havde jeg ikke taget jobbet, siger Henrik Dietrichsen, der har en fortid som Senior Vice President for H+ H International i Tyskland.
Læs brancheanalysen: Overkapacitet æder teglværkernes overskud
Han kender derfor byggebranchen indgående, og Henrik Dietrichsens vurdering er, at byggemoden er på vej til at lave samme bevægelsen som ham selv – fra beton til tegl.
- Min fornemmelse er, at der er en form for renæssance på tegl. Flere projekter bliver baseret på tegl, og det er ikke bare tegl, der skal vandskures – det er tegl med et udtryk. Det handler både om den produktudvikling, der har været, og så handler det om mode. For nogle år siden skulle det hele være hvid beton, nu bliver der efterspurgt et materiale med et æstetisk udtryk.
De danske teglværker er generelt pressede af overkapacitet. Det fik sidste år Wienerberger A/S – der fungerer som moderselskab for afdelingerne i Norge og Sverige – til at lukke teglværket i Norge. Den hjemlige produktion foregår derfor i dag på enten Pedershvile Teglværk ved Helsinge eller Petersminde Teglværk ved Stenstrup på Fyn, og det betyder, at Wienerberger nu nærmer sig en produktion, der afspejler markedets efterspørgsel.
Stigninger fra lavpunkt
Af samme grund retter Henrik Dietrichsen altså nu sin opmærksomhed mod udviklingen af nye produkter.
- Jeg overtager en forretning, hvor man har tilpasset kapaciteten, og fortsætter fokus på især produktudvikling. Vi skal selvfølgelig være effektive, men innovation er altafgørende, siger direktøren og nævner i samme ombæring leveringen af skærmtegl til NCC-byggeriet på Krøyers Plads som et eksempel.
Helt overordnet er Henrik Dietrichsen – i lighed med sine kollegaer i teglbranchen – overvejende positiv over for den nærmeste fremtid, efter et 2013, der bød på et historisk lavpunkt i salget af tegl.
- Markedet har været skidt i flere år, og det skyldes jo både, at boligbyggeriet har været nede samt at trenden har været ikke at bruge tegl. Vi er ikke tilnærmelsesvis oppe, hvor man har været før, men der er dog tale om stigninger.
Fakta: Wienerberger A/S
Wienerberger A/S fungerer som moderselskab for afdelingerne i Sverige og Norge, og det er dem, Henrik Dietrichsen nu er blevet adm. direktør for. Han har desuden det regionale ansvar for markederne i Finland og de baltiske lande.Henrik Dietrichsen afløste i juni Lars Strand på direktørposten, efter denne var blevet ansat på konsulentbasis med den formelle titel af direktør i august 2013. Den i dag 73-årige Lars Strand stod desuden i spidsen for Wienerberger A/S i perioden fra 1996 til 2006.
Det danske Wienerberger-selskab er en del af den verdensomspændende teglkoncern, Wienerberger AG, der sidste år omsatte for 21,2 mia. kr. på 204 teglværker fordelt i 30 lande.
Artiklen er en del af temaet Brancheanalyse.