Maersk Line ser store perspektiver i containerbyggeri
Verdens største rederi står til at blive storleverandør af byggematerialer, såfremt lovgivningen omkring containerbyggeri kommer på plads.
Adm. direktør i Maersk Line, Rune Sørensen er stor fortaler for containerbyggeriet og fortæller, at man leder med lys og lygte efter aftagere til de mange tusind containere.
- Der er gode perspektiver i at upcycle en container til byggeri. Det er et billigt og meget stærkt byggemateriale, og en brugt container er lige så god at bygge med som en ny. Desuden kan de stables, så det er let at bygge i højden, siger han.
Rederiet har allerede solgt containere til desmonstrationsbyggerier i Sydafrika og håber nu, at arkitekter i Europa og Nordamerika vil få øjnene op for mulighederne i de brugte containere.
Lovgivningen ikke med i DK
I dag er det teknisk muligt at bygge boliger og erhverv i containere, men lovgivningen herhjemme er ikke helt fulgt med teknikken. Heller ikke selv om der er flere containerbyggerier på tegnebrættet rundt omkring i det ganske land.
Først og fremmest kræver de danske lokalplaner oftest boliger med facader af traditionelle byggematerialer som tegl og træ, og her dumper containerbyggeriet med et brag. Samtidig kan containerbyggeriets styrke, at der kan bygges midlertidigt, hvor der endnu ikke er byudviklet, ikke udnyttes i Danmark. Lovgivningen betyder nemlig at det ikke kan betale sig at bygge midlertidigt. I nogle danske byer må man nemlig ikke nedlægge en bolig uden kommunalbestyrelsens accept, og såfremt en accept opnåes kræves der at man ved nedlæggelse af boliger etablerer erstatningsboliger.
Som nævnt bliver der allerede arbejdet på containerbyggerier rundt omkring i landet. I Aalborg vil forsvaret bygge en kaserne af containere, mens Realdania har opført et hus i Nyborg bygget af brugte skibscontainere. I flere store studiebyer står man på spring for at dække efterspørgslen på ungdomsboliger med container-boliger.
Originalartikel