23948sdkhjf

EU godkender finansiering af Femern-projektet

EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har nikket ja til den danske finansiering af Femern-projektet
Der er intet galt med den danske model for offentlig finansiering af den kommende Femern-forbindelse. Det har EU’s konkurrencekommissær, danske Margrethe Vestager, godkendt torsdag middag.

Det var rederiet Scandlines, som sejler mellem Rødby og Puttgarten, der indbragte spørgsmålet til EU om mulig ulovlig og konkurrenceforvridende statsstøtte i forbindelse med finansieringen af de danske vej- og jernbaneforbindelser.

"Den faste forbindelse over Femern Bælt vil gøre rejsetiden mellem Tyskland og den østlige del af Danmark og de andre nordiske lande langt kortere. Det er til gavn for både befolkningen og økonomien. Derfor er jeg meget glad for, at vi i dag har godkendt den offentlige finansiering af projektet efter EU's statsstøtteregler", siger Margrethe Vestager i en pressemeddelelse.

EU-kommissionen mener ikke, at finansieringen af de veje og jernbaneforbindelser i Danmark, der fører frem til den faste forbindelse over Femern Bælt, er lig med statsstøtte i EU-retlig forstand. Forbindelserne udgør en integrerende del af det offentlige transportnet i Danmark, og offentlig finansiering af sådanne almene infrastrukturer vil derfor ikke kunne fordreje konkurrencen eller påvirke samhandelen mellem EU’s medlemsstaterne, mener Margrethe Vestager.

Scandlines: Svag og tvetydig afgørelse

Hos Scandlines vækker torsdagens afgørelse fra EU undren.

”Afgørelsen er overraskende, svag og tvetydig. Vi hæfter os ved, at EU-Kommissionen vælger ikke at konkludere på det helt centrale punkt for os og andre, som også har klaget: Nemlig statsstøtten til Femern-projektet. Det er helt uforståeligt for os. Der er netop regler, der klart definerer, hvordan statsstøtte må bruges, og hvordan statsstøtte ikke må bruges. Kommissionen forholder sig ikke klart og tydeligt til reglerne, siger Scandlines’ presseschef, Anette Ustrup Svendsen, til Ritzau.

Færdig i 2024

Danmarks finansieringsmodel indebærer offentlig støtte til projektering, anlæg og drift af den faste vej- og jernbaneforbindelse samt vej- og jernbanelandanlæggene i Danmark. Det er en såkaldt statsgarantimodel, hvor staten garanterer for de lån, som selskabet Femern A/S optager. Statsgarantimodellen er også anvendt i forbindelse med de faste forbindelser over Storebælt og Øresund.

Hele projektet anslås at komme til at koste i alt 64,4 mia. kroner (8,7 mia. euro), hvoraf en del finansieres af EU gennem den særlige Connecting Europe-pulje.

Femern-forbindelsen, der efter planen skal stå færdig i 2024, bliver godt 19 km lang i en underjordisk sænketunnel og består af en elektrificeret dobbeltsporet jernbane og firesporet motorvej.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094