23948sdkhjf

COWI bag verdens længste hængebro

Hængebroen, der skal forbinde Yemen i Mellemøsten med Djibouti i Nordafrika, bliver verdens største. COWI skal designe broens første fase og dermed bygge på 300 meter dybt vand.
En 28 km lang hængebro skal forbinde Mellemøsten med Nordafrika. Broen vil skyde 400 meter op i luften, og på det dybeste sted skal der bygges på 300 meter dybt vand. Det er danske COWI, der skal designe broens første fase.

COWIs opgave bliver at udregne de overordnede krav til broen og tage højde for de udfordringer, der ligger i at bygge på meget dybt vand.

- Udfordringen bliver, at bygge pylonfundamenterne på 200-300 meter dybt vand. En af de teknologier, der kan anvendes til at lave pylonfundamenterne er i stil med, hvad vi kender fra de norske olieplatforme, som også er nede på de her vanddybder, og hvor nogle af vores folk har erfaringer fra, fortæller Henrik Andersen, der er leder af Cowis afdeling for store broer.

Broens betonpyloner skal støtte i dybder helt op til 300 meter og samtidig hæve sig 400 meter over havets overflade. Samtidig får broen mindst tre spænd på omkring 2.700 meter. Her kan sammenlignes med Storebæltsbroen, hvis hovedspænd er på 1.624 meter.

Broen skal bygges henover øen Perim, der ligger i Det Røde Havs Bab el-Mandeb-stræde, ca. 3,5 km fra Yemens fastland og 28 km km fra Djiboutis. Udviklingen af designet til broen skal være færdigt i sommeren 2008. Broen skal stå færdig i 2020. Prisen bliver 96 mia. kr.

Kilde: Ingeniøren

Læs mere om: Cowi
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25