23948sdkhjf

Flertal af forbrugere får medhold i Byggeriets Ankenævn

Forbrugerne fik helt eller delvist medhold i 74% af de sager, som blev realitetsbehandlet i Byggeriets Ankenævn sidste år. Det viser ankenævnets årsberetning for 2007, der netop er blevet offentliggjort
221 gange gav Byggeriets Ankenævn sidste år forbrugerne helt eller delvist medhold i, at det håndværk, de havde fået udført, var for dårligt eller for dyrt. Det svarer til 74% af de 298 sager, som Byggeriets Ankenævn realitetsbehandlede i 2007. I 7% af tilfældene blev der indgået forlig mellem forbruger og virksomhed.

- Byggeriets Ankenævn er et godkendt ankenævn, hvor forbrugere hurtigt og billigt kan få behandlet klager over håndværk og byggeri. Det sparer både forbrugeren og virksomheden for lange sagsbehandlingstider og større sagsomkostninger ved de almindelige domstole, forklarer sekretariatschef Gro Andersen, Byggeriets Ankenævn, og henviser til, at det i gennemsnit tager 4,7 måneder at behandle en sag i ankenævnet.

Ifølge ankenævnets årsberetning modtog Byggeriets Ankenævn både klager over mindre arbejder på under 10.000 kr. og over større renoveringsopgaver med entreprisesummer på over 1. million kr. Den gennemsnitlige entreprisesum var i 2007 omkring 200.000 kr.

Men der er ifølge sekretariatschefen grænser for, hvilke sager ankenævnet kan behandle. I en række tilfælde må Byggeriets Ankenævn afvise sagen eller henvise den til behandling ved de almindelige domstole.

- Byggeriets Ankenævn kan ikke behandle klager over uorganiserede virksomheder, der ikke vil deltage i sagen. Kun medlemmer af Dansk Byggeri er direkte forpligtede til at deltage i sagen og efterleve ankenævnets afgørelser. Desuden har Byggeriets Ankenævn ikke kompetence til at behandle sager om nybyggeri på over 1 mio. kroner, slutter Gro Andersen.

Kilde: Dansk Byggeri - www.danskbyggeri.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094