23948sdkhjf

Vikarbureauer i Dansk Byggeri sætter etik i højsædet

På en velbesøgt generalforsamling i den nystiftede interessegruppe, Vikarbureauer i Dansk Byggeri, blev arbejdet for en højere standard i vikarbranchen for alvor igangsat med vedtagelsen af et sæt etiske regler
Vikarbranchen har haft et dårligt ry, fordi for mange sager om underbetaling, urimelige boligforhold og generel udnyttelse af vikarer har trukket overskrifter i pressen. Desværre ikke uden baggrund i realiteter. Mangel på arbejdskraft har nemlig skabt kronede dage for mange useriøse bureauer i vikarbranchen

- Det kræver ikke meget at starte et vikarbureau, og det giver ind imellem nogle kedelige sager, hvor mennesker er blevet groft udnyttet, fortæller Rasmus Lynge, der er formand for Vikarbureauer i Dansk Byggeri.

Han vurderer, at en del vikarbureauer ganske enkelt ikke har kalkuleret med risikoen for at blive opdaget i deres grådighed efter at score en hurtig gevinst ved ikke at følge reglerne. Regningen er blevet betalt af de medarbejdere, som ikke har fået den løn eller de boligfaciliteter, som med rimelighed kan forventes.

- Det er på den baggrund, at vi har indledt kampen mod de useriøse vikarbureauer, og vi har taget et vigtigt skridt på vores generalforsamling med vedtagelsen af et sæt etiske regler, der forpligter alle medlemmer, siger Rasmus Lynge.

Formålet med Vikarbureauer i Dansk Byggeri er at skabe et fælles samlingssted for seriøse vikarbureauer inden for bygge- og anlægsbranchen.

Ved at udarbejde et sæt forpligtende etiske regler for medlemmerne opnår kunder, samarbejdspartnere og vikarer generelt en højere sikkerhed for, at boligforhold, overenskomstforhold, kontrakter og andre relevante områder er i orden.

- Det betyder, at medlemmerne forpligter sig til, at en bolig kun må tilbydes, hvis den er egnet til formålet, og det sker til rimelige markedspriser. Slut med at stuve alt for mange mennesker sammen under kummerlige forhold og samtidigt opkræve uhyrlige summer i husleje. Det betyder også, at medlemmerne skal overholde alle overenskomstmæssige regler omkring løn og arbejdstid, og at de er forpligtet til at tilbyde medarbejderen en ansættelseskontrakt inden for en måned på et sprog, medarbejderen forstår, forklarer Rasmus Lynge og slutter:

- Vi har et fælles ansvar for at få de dårlige historier væk fra avisforsiderne, og det betyder naturligvis også, at kunderne må forholde sig kritisk til den vikarpartner, som de vælger at samarbejde med. Med de etiske markeringer og målsætningen om at komme de useriøse vikarbureauer til livs, håber vi i Vikarbureauer i Dansk Byggeri at gøre det nemmere og mere gennemskueligt for kunderne at vælge samarbejdspartner.

Kilde: Dansk Byggeri - www.danskbyggeri.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111