Skou Gruppen: Humor skal forhindre arbejdsulykker
Entreprenørvirksomheden har taget kampen op mod ulykkerne med en arbejdsmiljøkampagne, hvor humor bliver brugt som våben.
Plakaten er netop kommet op at hænge på alle Skou Gruppens byggepladser og værksteder som en del af den langsigtede arbejdsmiljøkampagne, Skou Gruppens ledelse og sikkerhedsudvalg har igangsat.
På trods af de gode resultater, som de sidste par års sikkerhedsarbejde har givet virksomheden, oplever Skou Gruppen stadig, at der sker for mange småulykker på byggepladserne, som nemt kunne undgås ved at bruge lidt ekstra tid på arbejdsopgaven.
- Over en lang periode ringede formanden for vores sikkerhedsudvalg til kollegaer, som havde været ude for en arbejdsulykke og spurgte, hvad der var sket. På den måde fandt vi ud af, at 80 procent af ulykkerne skete, fordi folk ikke tænkte sig om, eller fordi de troede, at de gjorde Skou Gruppen en tjeneste ved at skynde sig, forklarer byggeleder og sikkerhedsrepræsentant i Skou Gruppens sikkerhedsudvalg, Jan G. Svendsen, og fortsætter:
- I vores kampagne gør vi det klart, at det hverken er i deres egen eller i Skou Gruppens interesse, at medarbejderne skynder sig så meget. I stedet skal de tænke sig om en ekstra gang og overholde de forskellige sikkerhedsbestemmelser.
Humor gør det legitimt at tale om arbejdsmiljø på byggepladsen
Tekstforfatter Jan Sverker, fra reklamebureauet Klon, og grafisk designer Jenz Koudahl, fra det grafiske bureau Spild af Tid, hjalp Skou Gruppen med kampagnen, som skal minde medarbejderne om, at de skal passe på sig selv og hinanden i det daglige arbejde.
- Vi har tegnet håndværkerne og skurvognens indretning stereotypt med fx nøgne damer på væggene, fordi vi vil bruge humor til at få budskaberne til at fange, uden at vi taler ned til medarbejderne, forklarer Jenz Koudahl, som suppleres af Jan Sverker:
- Hovedtemaet ”0 arbejdsulykker er skidegodt” går igen, men parallellen til, hvad der ikke er godt at have nul af varierer. For eksempel nul wienerbasser, nul bajere og nul folde-ud-piger. Det giver et andet billede end de rationelle og vejledende sikkerhedskampagner, og så er der større chance for, at budskabet om nul arbejdsulykker hænger fast.
Hver måned kommer en ny plakat op at hænge på byggepladserne med nye humoristiske tegninger og gode råd til at undgå arbejdsulykker, som følges op med dialogmøder på byggepladsen. Samtidig er der lavet en kursusplan, som strækker sig over de kommende år, for arbejdsmiljørepræsentanterne, byggelederne og for de øvrige håndværkere, hvor der undervises i arbejdsmiljø.