23948sdkhjf

Rockwool imponerer ny topchef på tre områder

9. februar indtog Jens Birgersson Rockwools chefstol. Torsdag præsenterede han sit første kvartalsregnskab og åbnede op for, hvor Rockwool imponerer
Kulturen, mødet med kunderne og salget er de tre områder i Rockwooolkoncernen, som den nye topchef, Jens Birgersson, har lagt særligt mærke til siden sin start i februar.

Det fortalte han under en telekonference om koncernens regnskab for første kvartal i 2015, der blev fremlagt torsdag.

- Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at sige noget, men jeg har gjort mig tre observationer, sagde han.

Jens Birgersson har en lang historie i det schweiziske kraft- og automationsteknologiselskab ABB, hvor han har arbejdet i en række lande. Han har af bestyrelsesformand i Rockwool Group Bjørn Høi Jensen fået til opgave at gennemgå Rockwools globale forretningsstrategi og sikre et solidt fundament, som kan tage stenuldsproducenten op på næste niveau. To og en halv måned inde i sin ansættelse siger topchefen, at han har fået en fantastisk start, og at han er imponeret over kulturen i virksomheden.

- Det er ikke mange steder, du finder den kultur og integritet, du finder her. Alle føler for produktet, og det skal vi bygge videre på, siger han.

- En anden ting er den måde, vi møder kunderne på, og inden for salg har vi en god dækning og gode kanaler, siger han.

Jens Birgerssons hovedfokus er lige nu på kernemarkederne. Flere analytikere spurgte ind til Nordamerika, som i forbindelse med årsrapporten for 2014 blev lanceret som 2015’s store prioritet.

- Det handler om at få det maksimale ud af Europa, og så Nordamerika, siger han.

Rockwools omsætning i første kvartal steg med 3,1 procent til 3,7 mia. kroner mod 3,6 i samme periode sidste år. Det samlede overskud dalede fra 143 mio. kroner i første kvartal sidste år til 131 mio. kroner i år.

Regnskabets højdepunkt er 13 procent vækst på toplinjen i systemdivisionen til 928 mio. kroner og en EBIT-margin på 14 procent. Et ekstremt godt resultat, som Rockwool ikke kan garantere holder året ud. Regnskabets akilleshæl er isolationsdelen, hvor lønsomheden skal øges.

Første kvartal er det svageste

- Jeg er tilfreds med væksten, for Tyskland, Rusland og Frankrig er svære markeder for tiden, siger Jens Birgersson.

Rockwool hæver forventningerne til det samlede 2015-resultat fra at lande på netop 1,1 mia. kroner til at lande over 1,1 mia. kroner.

- Husk på, at det første kvartal er det mindste og det svageste kvartal. Den virkelige sæson starter senere, siger Jens Birgersson.

Kvartalsrapport Rockwool
Mio. kroner
Året 2014 Første kvartal 2014 Første kvartal 2015
Omsætning 16.255 3.616 3.720
Driftsresultat (EBIT) 1.203 212 194
Periodens resultat 839 143 131

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109