23948sdkhjf

Teknikentreprenører efterlyser modne bygherrer

Markedet er fortsat ikke fuldt modnet til at implementere den helhedstanke, som teknikentreprenørerne har forsøgt at sælge i flere år.
Begrebet ”helhedstænkning” bruges flittigt blandt landets teknikentreprenører. De vil gerne have bygherrerne til at tænke endnu mere på de samlede driftsomkostninger ved en bolig end blot de umiddelbare.

Læs brancheanalysen: Teknikentreprenørerne trimmer sig til millionvækst

Bygherrer: Konkurrence kontra synergieffekt

Det er en sandhed med modifikationer, når teknikentreprenørerne skoser landets bygherrer for ikke at tænke nok i helhedsløsninger.

Det mener Henrik L. Bang, der er direktør i Bygherreforeningen.

- Jeg forstår godt, at teknikentreprenørerne kunne tænke sig at få flere opgaver. Men for bygherrerne er det hele tiden en afvejning af, om man får tilstrækkeligt med konkurrence, hvis man går på tværs af fagene. Det betyder jo, at der ofte kun er fem aktører at vælge mellem. Og derfor skal de synergieffekter, der er ved at samle fagene, ses i forhold til den øgede konkurrence man opnår, når man splitter tingene op, siger han til Building Supply.

Henrik L. Bang understreger endvidere, at både bygherrerne samt disses rådgivere – hvad enten det er ingeniører eller arkitekter – gerne tænker både bæredygtighed og løsninger på tværs ind i de kommende byggeopgaver.
Men sker der overhovedet fremskridt, eller er der tale om status quo på et marked, hvor investeringslysten fortsat er til at overse?

- Det er lidt det samme. Vi har steder, hvor vi kan se, det lykkes. Men der er også steder, hvor vi ikke trænger ordentligt igennem. Markedet ikke modnet endnu, så det er et område, hvor vi som faglig virksomhed skal øve os, mener Allan Jørgensen, der er adm. direktør i Kemp & Lauritzen.

Flere nuancer ønskes
Han er dermed på linje med Peter Kaas Hammer, der som adm. direktør i Lindpro mener, at udviklingen går den rette vej – om end med små skridt.

- Jeg håber, at branchen og bygherreledet modner sig på en måde, så man bliver endnu skarpere på prækvalifikationerne, så færre virksomheder skal regne på opgaverne. Og at man samtidig bliver mere nuanceret i forhold til hvilke kriterier, der lægges til grund for tildelingen, samt typen af entreprenør, der skal udføre projektet, siger han.

Læs brancheanalysen: Teknikentreprenørerne trimmer sig til millionvækst

Også hos Caverion er det en vigtig del af strategien, at både virksomheden og kunderne bliver knivskarpe til at tænke flere år frem i tiden.

- Vi kan lave den optimale løsning, fordi vi laver det hele inhouse . Vi skal tænke 20-25 års synergier og service ind, fastslår adm. direktør Peter Rafn.

Artiklen er en del af temaet Brancheanalyse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094