Byggeri 2008 jagter udenlandske håndværkere
Arrangørerne bag Skandinaviens største byggerimesse, der åbner dørene i dag, har for første gang nogen siden markedsført messen blandt tyske og polske håndværkere, entreprenører og rådgivere. Det er en anerkendelse af, at de efterhånden spiller en væsentlig rolle i den danske byggebranche.
Ofte medbringer de udenlandske håndværkere deres egne byggematerialer, og det er lige netop der hunden ligger begravet.
Palle Thomsen, adm. direktør for Trælasthandler Unionen, der arrangerer messen sammen med Danske Fagmesser, fortæller, hvorfor det er så vigtigt at få lige netop de polske og tyske håndværkere i tale.
- Det sker jo, at de dukker op med produkter, som ikke har den mærkning, de skal have, herunder CE-mærket. De tror simpelthen, at de kan bruge de samme materialer overalt, og derfor skal vi være dygtigere til at kommunikere med dem, siger Palle Thomsen til dagbladet Børsen.
Han understreger, at det bliver en sej kamp, da langt de fleste håndværkere helst bruger de materialer, de kender og er uddannet til at bruge.
Danmarks Eksportråd har haft repræsentationer i syv lande for at markedsføre messen og nu venter man spændt på at se resultatet af markedsføringen. Efter messen skal der evalueres, således at man næste gang kan rette fokus mod det helt rigtige sted i sin markedsføring.
Messen, der åbner i dag har mere end 300 udstillere og har været udsolgt længe. Derfor er der store forventninger til messen – over 30.000 besøgende ventes at lægge vejen forbi Fredericia Messecenter i løbet af de næste fire dage.
Kilde: Dagbladet Børsen