23948sdkhjf

14 store danske broer skal på værksted

Foråret er lig med sæsonstart på broarbejde hos Vejdirektoratet.
I den kommende tid går Vejdirektoratets folk i gang med at skifte de forældede dele og nedslidte belægninger og i det hele taget fremtidssikre 14 af landets største broer mod det danske vejrlig.

- Vi skal reparere og fremtidssikre cirka en fjerdedel af de 44 større danske broer. Den løbende vedligeholdelse af broer er med til at forlænge deres levetid og dermed sikre danskerne bedre veje for pengene, fortæller projektchef Iben Maag.

De 14 største broarbejder i 2015

[/b]• Belægningsarbejder på Farøbroerne
• Første etape af en omfattende renovering af kørebanen på Gl. Lillebæltsbro
• Nyt slidlag og fornyelse af fuger på Gudenåbroen
• Etablering af katodisk beskyttelse og reparation af bropiller og forankringer ved Kong Frederik den lX’s Bro
• Erosionssikring af piller ved Den ny Lillebæltsbro
• Katodisk beskyttelse af Siøsundbroen
• Løbende eftersyn og vedligehold af Storstrømsbroen
• Ny kunststofbelægning på fortove på Svendborgsundbroen
• Arbejder på Mønbroens underbygning
• Ny motor m.m. til klapmaskineriet på Kronprins Frederiks Bro
• Udskiftning af PLC-anlæg på Limfjordstunnelen
• Omisolering af Hylkedalsbro
• Omisolering af Oddesundbroen
• Omisolering af Aggersundbroen
Årets vedligeholdelsesarbejde udføres på grund af vejrfølsomme arbejder hovedsagligt fra forår til sensommer.

- Reparationerne på vores broer skal gennemføres i løbet af sommeren. Vi kan ikke helt undgå at komme til at genere trafikken, men vi forsøger at lægge vores arbejde i de perioder, hvor der er færrest bilister på vejene, siger Iben Maag.

Nogle af de større broer, der står for tur, er Oddesundbroen, Aggersundbroen og Hylkedalsbroen.

Oddesundbroen , som rundede 75 år for et par år siden, skal have en gennemgribende renovering af brodækket. Det skal sikre broens levetid 30 år frem. For at sikre brobetonens holdbarhed, skal broen have en ny belægning og fugtisolering. Desuden skal den underliggende beton repareres, og vejbanen bliver gjort cirka 10 centimeter bredere.

Aggersundbroen skal gennemgå en grundig renovering af brodækket og fugtisoleringen. Vejdirektoratet udsatte arbejdet i 2014 efter ønske fra kommuner og landbrug i regionen. Men nu har Vejdirektoratet i samarbejde med de berørte parter lagt en ny tidsplan. Udskiftningen af broens belægning udføres i maj og juni i år. Derefter holder arbejdet på broen pause i juli og august, så blandt andet landbrugs- og ferietrafikken ikke bliver generet. Derfor udskiftes fortovsbelægningen først til september.

Tidens tand har også sat sine spor på Hylkedalsbroen . Derfor skal broen på den Jyske Motorvej E45, vest for Kolding, omisoleres i år. Det betyder, at den eksisterende belægning fjernes helt ned til betonen og opbygges på ny. På den måde beskytter vi broens bærende betonkonstruktion. Arbejdet omkring broen begynder til august og medfører for både trafikanter mod Tyskland og de daglige pendlere på E45 en hastighedsbegrænsning på 80 km i timen. Mens det nordgående spor bliver midlertidigt spærret, vil den sydgående vejbane rumme trafikanter i begge retninger.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094