23948sdkhjf

Steni-plader reducerer graffiti-problemer

Stationerne er blevet moderniseret med interiørplader, der kan holde til den hårde behandling, stationerne udsættes for.
En række S-toier blevet moderniseret med ny indvendig pladebeklædning i stærke farver.

Renoveringen af stationerne er udført i forbindelse med projektet ”Fremtidens S-togsstationer”, som har været i gang de seneste år og stadig er i proces. Det er arkitektvirksomheden Gottlieb Paludan Architects, der varetager moderniseringen af S-togsstationerne for DSB Ejendomme.

På nogle af de mest hærværksudsatte stationer, heriblandt Hundige, Husum, Hvidovre, Stengården, Brøndby Strand og Hovedbanegården, har DSB Ejendomme siden 2011 valgt at bruge Steni-plader til at beklæde de originale og nedslidte betonvægge.

Graffiti kan nemt vaskes af med miljøvenlige rengøringsprodukter, og pladerne går ikke i stykker, når de udsættes for slag og spark.

- Som bygherre var DSB Ejendommes krav til interiørpladerne, at de skulle være slagfaste og nemme at vedligeholde og rengøre for graffiti. Tilbagemeldingerne fra bygherre har været gode – både i forhold til æstetik og funktionalitet, og derfor har vi brugt pladerne på flere stationer, forklarer Adam Wingstrand, projektleder i Gottlieb Paludan Architects.

Pladerne skaber arkitektonisk sammenhæng
En af de nyrenoverede S-togsstationer er Stengården Station i Bagsværd, som var under forvandling i 2014.

- Stengården er en helstøbt løsning med en god interiørsammenhæng. De store indvendige flader er beklædt med røde Steni-plader i to glansgrader fra DSB’s oprindelige farveskala, siger Adam Wingstrand.

I løbet af de kommende år vil de resterende S-togsstationer blive moderniseret med Gottlieb Paludan Architects i spidsen for projekterne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157