Betontunneler sikrer bane og vej ved skybrud
Engagement og fleksibilitet. Mindre end en måned efter skybruddet i Sønderjylland er to store betontunneler på plads under bortskyllet jernbane og vej. Perstrup Beton Industri løste opgaven på rekordtid.
- Bane Danmark kontaktede os allerede dagen efter. Normalt støber vi først tunnelelementerne, når kunderne bestiller en tunnel, men i dette tilfælde var det så heldigt, at et tunnelprojekt i en anden kommune var blevet udsat nogle måneder. Derfor havde vi en tre meter høj og fem meter bred tunnel på lager, og det er rigelige dimensioner til opgaven, fortæller projektchef Niels Christian Halleløv fra Perstrup Beton Industri, der er kendt for sine tunnelsystemer af betonelementer.
Tunnelen var i sagens natur ikke dimensioneret til overkørende tog. Men med hjælp fra en rådgivende ingeniør beregnede tunnelproducenten, at en langsgående skillevæg midt i tunnelen kunne give den fornødne styrke.
- Tunnelen skulle også være længere. Så vi smed alt, vi havde i hænderne, og gik i gang med at støbe skillevæg og ekstra elementer, siger Niels Christian Halleløv.
Allerede nu – mindre end en måned efter skybruddet – er tunnelen med en bundlængde på 50 meter monteret og klar til at blive dækket til.
Den ødelagte landevej hører under Sønderborg Kommune, der også hurtigt tog kontakt til Perstrup Beton Industri. Også her lykkedes det at finde en løsning i form af en tunnel til en omfarts-vej i en anden kommune. Projektet var aflyst på grund af vanskeligheder med undergrunden, men tunnelen var støbt. Denne tunnel på 14 meter er allerede på plads ved Sønderborg.
- Det har været hektisk og spændende, men det lykkedes, siger Niels Christian Halleløv og tilføjer:
- Danmark oplever forhåbentligt ikke tilsvarende skybrud foreløbig – i det mindste har Perstrup Beton Industri nu ikke flere tunneler på lager, så det vil ikke være muligt at yde samme hurtige assistance en gang til.
Kilde: Perstrup Beton Industri A/S - www.perstrupbeton.dk