23948sdkhjf

Fra motorvej til kloak til motorvej til …

Når det regner ekstra meget i Kuala Lumpur må bilisterne se sig vragede til fordel for regnmasserne. Byens nye motorvejstunnel lukker nemlig ned, når vandmasserne bliver for voldsomme, og omdannes til kloak – hvilket er helt efter planen.
En ny tunnel i Kuala Lumpur fungerer det meste af tiden som motorvej, men når himlen åbner for sluserne forvandles tunnelen til en kloak.

Smart-tunnelen, som den kombinerede motorvejs-kloak-tunnel også hedder, blev oprindeligt opført som regnsvandstunnel for at forhindre oversvømmelse i dele af byen. Smart er en forkortelse af Stormwater Management And Road Tunnel.

Smart-tunnelen i tal
Længde: 9,7 km
Indvendig diameter: 11,8 m
Udvendig diameter: 12,8 m
Påbegyndt: 2003
Åbnet: 2007
Pris: Ca. 2,8 mia. kr.
Under planlægningen besluttede ingeniørene at slå to fluer med et smæk. I stedet for at lade tunnelen stå ubrugt hen det meste af året, kunne man dæmme op for det trafikkaos, der normalt herskede i Kuala Lumpur ved, at tunnelen også blev brugt som motorvej.

Den 9,7 km lange tunnel har en indvendig diameter på 11,8 m, og på en tre kilometer lang strækning rummer den en tosporet motorvej i to dæk. Under det nederste dæk er der gjort plads til regnvand.

Syv til ti gange om året falder der så meget regn, at bilerne nærmest kører oven på regnvandet. Cirka én gang om året kommer der så meget regn, at motorvejen må lukkes og omdannes til kloakrør. Radarer fortæller, hvornår vandstande har passeret den kritiske højde, og herefter lukkes adgangsvejene til tunnelen; den tømmes for køretøjer, eftertjekkes og så åbnes de vandtætte porte, og Smart-tunnelen fyldes med vand.

Tunnelen kan rumme en million kubikmeter vand, som efterfølgende ledes ud i et 22 hektar stort område, der tidligere rummede nogle af byens tinminer.

Kilde: Ingeniøren

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078