23948sdkhjf

Verdens dybeste sænketunnel med dansk ledelse

To danske ingeniører med erfaringer fra Storebælt og Øresund styrer byggeriet af verdens dybeste sænketunnel under Bosporus Strædet i Tyrkiet. Jordskælvsfare presser projektet.
Steen Lykke og Claus Iversen arbejder til dagligt med at anlægge verdens dybeste sænketunnel under strædet, der skiller Europa og Asien. Det vigtigste aspekt i deres job er at jordskælvsikre tunnelen, da Istanbul har 70% risiko for at blive ramt af et jordskælv inden for de næste 100 år.

Projektet består af en 76 km lang jernbane, 37 togstationer, tre underjordiske stationer og en 13,6 km lang boret tunnel – til sammen danner dette verdens travleste jernbanestrækning, der skal åbne i 2011. Anlægssummen rammer inden da små 17 mia. kr.

Den største udfordring for de to, der ellers har erfaringer fra både Øresund og Storebælt, er den 13 km lange tunnel, der skal ligge på bunden af Bosporus Strædet.

Kilde: Ingeniøren - http://ing.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062