STARK kører mljørigtigt med STILL
STILL og STARK indgår samarbejde om miljøforbedringer og reduceret CO2 udslip
Ethvert STARK byggemarked anvender flere gaffeltrucks, og de seneste 5 år har STARK løbende udskiftet de dieseldrevne gaffeltrucks med eldrevne. Med købet af de 4 første brændselscelle gaffeltrucks er STARK dermed gået et skridt videre.
- Vi sætter de nye STILL gaffeltrucks i drift i vores største byggemarked, som ligger i København, siger Logistikdirektør i STARK, Henrik Lindstrøm.
- Som virksomhed har vi et stort ansvar i forhold til at bidrage til et forbedret miljø og arbejdsmiljø, og vores indsats er naturligvis til gavn for både personale og kunder. Vi synes at det er meget spændende at afprøve den nye og avancerede teknologi. Især når det er en så miljøvenlig løsning, understreger Henrik Lindstrøm.
Brændselscelle-teknologi
En STILL gaffeltruck med brændselscelleteknologi er i princippet en elektrisk gaffeltruck "med eget kraftværk" (brændselscelle anlæg), som leverer energien - i stedet for et batteri.
Brændselscellerne producerer strøm hvilket fremkommer som en reaktion af ilt og brint, når disse to grundstoffer reagerer med brændselscellerne.
Den bemærkelsesværdige reaktion - forårsager ingen forurening, - ingen sodpartikler og ingen emissioner.
Affaldsstoffet (udstødningen fra reaktionen) fra H2 (brint) og O (ilt) - er helt rent vand (H2O) som udskilles fra varme brændselsceller - som vanddamp !
En tankfuld brint rækker til ca. 5 timers effektiv drift (det svarer til en komplet arbejdsdag, når frokost og andre driftsstop modregnes).
Gaffeltrucken forbruger kun brint, når den kører og løfter så når trucken holder stille, f.eks. ved håndtering af varer eller lignende driftsstop, bruger trucken ingen energi (modsat en dieseltruck, der bruger brændstof hele tiden, også i tomgang).
Når brinten er anvendt, er det eneste der behøves, et kort stop foran brinttanken - en genopfyldning tager få minutter.
Dette er en perfekt løsning for de, som kører i intensiv drift, og som ellers skulle tanke dieselbrændstof eller skifte batteri. Der behøves nemlig heller ikke 2 batterier, som normalt til elektriske gaffeltrucks, der anvendes i flerholddrift.
tøtte
.