23948sdkhjf

Møbelproducenter bliver i Danmark og satser på kvalitet

Efter finanskrisens hærgen i møbelbranchen er der skåret helt ind til benet med talrige lukninger, fyringer og outsourcing af monotone arbejdsopgaver. Men en håndfuld danske møbelproducenter svarer igen ved at skrue op for prisen og holde produktionen i Danmark
At sende produktionen ud af landet for at konkurrere på prisen kan virke som et fornuftigt modtræk til kundeflugt. Og det var netop medicinen, som de fleste tog, da finanskrisen i årene 2007 til 2011 hakkede kæmpe lunser af den danske møbelindustri, som blødte på omsætningen.

- Der er stadigvæk en solid dansk møbelsnedkertradition, men antallet af danske møbelsnedker-arbejdspladser er gået tilbage siden finanskrisen. Både som følge af afmatning på hovedmarkeder og som følge af hel eller delvis produktionsoutsourcing til bl.a. Østeuropa, siger Niels Buhl, konsulent i Træ- og Møbelindustrien under Dansk Industri.

Niels Buhl kan ikke sætte tal på hvor mange møbelsnedkerjobs, der er udflaget (en del er desuden blevet til maskinsnedkerjobs i takt med at processerne automatiseres), men det er hans indtryk, at udliciteringen har fundet "sit leje":

- Omkostningerne ved outsourcing er blevet større, og så ser vi flere virksomheder, som gør det til en del af deres brand at have produktion i Danmark, siger han.

Daglig erfaringsudveksling

En af disse virksomheder er at-bo Furniture a/s, som er opstået efter konkursen af at-bo REOLEN i sensommeren 2014. Produkterne er de samme, som da virksomheden blev etableret i 1967: snedkerfremstillede luksus-bogkasser i massive træsorter med de karakteristiske fingertapninger. Og produktionsmetoden er også den samme:

- Vi tror på, at vi kan skabe et bedre produkt med lokal, dansk arbejdskraft, som er samlet på ét sted, og hvor vi mødes hver dag og deler vores erfaringer og gode ideer, siger Kristian Stoltze, produktionschef, at-bo Furniture a/s. Og dermed er han på linje med Betina Simonsen fra Development Centre UMT, et viden- og innovationscenter og samtidig sekretariatet for Innovationsnetværket Livsstil- Bolig & Beklædning:

- Produktudvikling og innovation får svære vilkår, når produktionen outsources. Det er vanskeligt at arbejde med både små og store ideer og den interne ping pong, som ellers er mellem designerne og produktionen. Vi besøger flere virksomheder som har outsourcet deres produktion og for hvem fleksibilitet og kvalitet er vigtige parametre – de har det svært, siger hun og tilføjer:

- Vi ser i tekstilbranchen, som er næsten 100 pct. outsourcet, at der går både kompetencer og innovationsmuligheder tabt og hele kollektionsudviklingen mangler fleksibilitet – ikke mindst når det gælder muligheden for at skrue op og ned for produktionen i takt med efterspørgslen.

Danske underleverandører

Det er netop denne mulighed, som også lå tungt på vægtskålen, da at-bo Furniture a/s valgte at fastholde produktionen i Danmark:

- Fremover kører vi et mindre sortiment med fem massive, faste træsorter: bøg, eg, ask, mahogni og teak eller valnød. Det bliver mindre mængder af hver træsort, men vi vil køre dem oftere og dermed øge fleksibiliteten og mindske leveringstiden, siger Kristian Stoltze, som sætter pris på at kunne skrue produktionsapparatet op på fuldt blus, når der er behov for det. Det er bare at tænde for maskinerne frem for at kontakte en underleverandør i f.eks. Polen.

at-bo Furniture benytter sig af underleverandører, men det er danske snedkermestre, som f.eks. PH’s Snedkeri på Falster, hvor ejeren, Poul Henning Jørgensen, er en af de fem faste medarbejdere, som gennem de sidste 12-14 år har leveret skuffer og låger til at-bo’s reoler:

- Som udgangspunkt synes jeg, at man skal holde produktionen på danske hænder med mindre det bare er det samme, der skal spyttes ud i en uendelighed, siger Poul Henning, som for det meste løser specialopgaver og derfor ikke selv har outsourcet produktionen.

- Vi har hver især en viden, som vi alle sammen har glæde af, når vi skal justere og udvikle vores produkter. Den viden kan nemt gå tabt, hvis man lægger dele af produktionen ud, siger han.

Nøjagtigt som før

Der er langt fra at-bo’s storhedstid i starten af 00’erne, hvor virksomheden beskæftigede 17 mand i produktionen til den håndfuld kernemedarbejdere, som har valgt at gå med i den nye virksomhed. I alt er fire snedkere pt beskæftiget i produktionen – til gengæld har de sammenlagt mere end 65 års erfaring bag en drejebænk, og det er afgørende for den videre udvikling af den danske reolklassiker.

- Mange af vores kunder supplerer op på reoler, som de måske har købt for 15-20 år siden, og derfor er det helt afgørende, at produktionen – og ikke mindst råvarerne, pladerne – fremstilles nøjagtigt som de altid er fremstillet. Vi køber råtræet i stammer og får det tørret og forarbejdet af en mand i Jylland, som arbejder kun for os. De skal limes på den samme måde, så det altid fremstår i den samme kvalitet. Hele den proces går vi rigtig meget op i, siger Kristian Stoltze og løfter sløret for ambitionerne hos den genåbnede møbelproducent:

Specialserier

- Vi vil sælge reoler med en historie. For eksempel de smukke elletræer fra Knuthenborg Safaripark, de gamle elmetræer fra Kgs. Nytorv og asketræerne i Botanisk Have; de skal ikke ende som anonyme møbler. Vi vil fremstille specielle, nummererede serier af kendte og elskede træer, og fortælle vores kunder en spændende historie om det træværk, som nu får nyt liv i form af en smuk, snedkereret reol. Og så kan vi også godt tillade os at skrue op for prisen.

At-bo Reolen er faktisk solgt til halvdelen af prisen for tilsvarende kvalitetsreoler, siger han.

Én ting er sikkert: Produktionen vil som førhen foregå i Danmark på fabrikken i Havdrup. Reolen fra at-bo Furniture skal godt nok også sælges til udlandet, men den skal være dansk fremstillet – hele vejen igennem.

- Jeg forstår ikke helt, hvordan man kan kalde produkter for dansk fremstillede, når det meste af indmaden f.eks. fremstilles på en fabrik i Kina eller Polen", siger produktionschefen, som heller ikke kan få øje på de store besparelser, når der viser sig uregelmæssigheder eller hvis en serie på 17 kbm valnød pludselig viser sig at være fejlproduceret.

- Vi brænder for at lave reoler og for at produktudvikle, og den flamme vil dø ud, hvis vi udelukkende fokuserer på prisen og glemmer kærligheden til produktet og sender vigtig viden ud af landet, siger Kristian Stoltze.

Produktionschef Kristian Stoltze, at-bo Furniture a/s, vil ikke sende vigtig viden ud af landet.

- Den danske reol skal fortsat være dansk produceret – hele vejen igennem.

Reolen fra at-bo Furniture a/s er klassisk dansk snedkerhåndværk forarbejdet af massive certificerede stammer og de kendte fingertapninger.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094