23948sdkhjf

Tyske Xella angriber i Norden

Porebetonkoncernen H+H International kan forvente skrap konkurrence på de nordiske markeder i de kommende år. Koncernens største konkurrent, tyske Xella går, efter godt et år på det danske marked, nu efter markedsandele i Sverige og Norge.
Tyske Xella, der sælger porebeton, kalksandsten og fibergips, har i løbet af det sidste års tid – det første for koncernen i Danmark – vundet gode markedsandele og fortsætter nu jagten på markedsandele i Sverige og Norge, oplyser dagbladet Børsen.

Danske H+H International, der også er på porebetonmarkedet, føler sig dog ikke truet, da det nordiske marked har mindre betydning end de store europæiske vækstmarkeder.

Xella har som følge af en konkurrenceklausul været holdt ude af det danske marked indtil sidste år, men har allerede nu fået godt fat i de danske kunder.

- Det har været et meget lovende år, hvor vi har hævet omsætningen fra 13 mio. til 37 mio. kr. Vi er stadig en lille virksomhed i Danmark, men det er kun begyndelsen. Vi har en bred vifte af produkter, som stadig ikke markedsføres i Danmark, men det vil komme, i takt med at vi opbygger organisationen, siger adm. direktør Niels-Jørgen Pallesen, Xella Danmark.

Xella, der er en del af den tyske Hanielkoncern, omsætter for 9 mia. kr. på verdensplan. Det er fem en halv gange mere end H+H International. De to koncerner har indledt kampen om Østeuropa, der i øjeblikket er den store vækstgenerator i Europa.

H+H International erkender dog, at Xellas tilstedeværelse på det danske marked kan mærkes, især er priskonkurrencen hård, og det skyldes i høj grad Xellas agressive holdning på det danske marked, lyder det fra H+H International.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093