Femern Bælt eller bro til Rostock
Det meget omtalte Femern Bælt-projekt kritiseres nu for at være et gammeldags koldkrigsprojekt, og både tyske og danske trafikforskere foreslår en bro fra Gedser til Rostock i stedet.
Ifølge Ingeniøren skulle trafikminister Flemming Hansen og hans tyske kolleger i de nærmeste dage underskrive aftalen om en bro mellem Rødby og Puttgarden. Men det projekt forsøges nu forpurret.
Årsagen til at de danske politikere og trafikforskere hellere ser en Gedster-Rostock forbindelse er, at der er langt mere fremtidsperspektiv i at vende en forbindelse mod Berlin i stedet for mod Hamborg. Desuden vil en sådan forbindelse også blive billigere og bedre for miljøet.
- En bro til Tyskland en fordel for miljøet, uanset hvor den kommer til at ligge, fordi ”færger er nogle forfærdelige miljøsvin”, siger trafikøkonom Uffe Jacobsen, og fortsætter:
- Der er i forvejen en motorvej fra Rostock til Berlin, og landanlæggene i Tyskland forventes derfor at blive langt billigere.
Og det er lige netop de tyske landanlæg, der er hæmskoen i Femern Bælt-projektet, da projektering og anlæg af disse vil beløbe sig til 7,5 mia. kr.