Tekniq: VVS-branchen skaber trenden
2015 bliver et år med større fokus på service og vedligehold end på nyanskaffelser i de private hjem.
- Vi bør bruge 2015 på at dreje fokus i branchen væk fra en tro på, at kunderne kun ønsker billige tilbud. Vi skal fokusere mere på godt håndværk og innovative løsninger. Det ønsker kunderne faktisk også.
Sådan lyder opråbet fra Tekniqs Birger T. Christiansen, konsulent i teknisk afdeling, på Tekiniqs hjemmeside.
Han fortsætter:
- Installatørerne sælger ofte ud fra, hvad de tror, kunderne har råd til. Kunderne er ikke professionelle købere, slet ikke på det tekniske område. De skal i stedet have mulighed for at beslutte sig ud fra andre parametre, så installatøren kan levere det rigtige produkt. Eksempelvis skal installatøren forklare de tekniske parametre. De fleste kunder kan godt se fordelen i at få overvågning og serviceaftale ved køb af en varmepumpe, når installatøren forklarer fordelene.
Han mener, at trenden længe er gået mod at sælge standardvarer i stedet for drømmevarer.
- Jeg kender en installatør, der lige har købt en ny bil med alt ekstraudstyr, fordi den skulle han selv nyde. Tænk over, at dine kunder kunne have samme udgangspunkt. Optimér termostater, armaturer, stikkontakter og så videre, når du sælger et nyt badeværelse. Gå ikke bare efter den vanlige standard.
Efteruddannelse som middel
Birger T. Christiansen opfordrer til at bruge året på at hæve niveauet i virksomhederne, og der er mange værktøjer at skrue på.
- Et af de helt store er efteruddannelse. Især vvs’erne har mange muligheder for at dygtiggøre sig, og vores erfaring er, at de i højere grad bør gribe mulighederne for efteruddannelse. Det skulle der blive tid til efter bortfaldet af BoligJob-fradraget, og så er man klar, ifald det bliver genindført, forklarer Birger T. Christiansen.
Med helt styr på de nyeste teknologier, grej, IT-værktøjer og ledelsesmetoder vil vvs’erne i stadig højere grad kunne sælge sig på kvalitet og håndværk frem for pris.
- Mindre og mellemstore virksomheder kan også vælge direkte at hive andre fagligheder ind i virksomheden ved at hyre eksempelvis sælgere eller bogholdere. Er der ikke råd til en hel stilling, vil det være en god idé at ”dele” en medarbejder med andre, lignende virksomheder, så medarbejderens viden om branchen er i top.
Oliefyr, service og vedligehold
Birger T. Christiansen forudsiger, at udskiftningen af oliefyr begynder at rykke på grund af de strammere regler, der frem mod 2030 udfaser oliefyr. De steder i landet, hvor der ikke er fjernvarme, er ved at være modne til udskiftning.
- Men primært er jeg overbevist om, at året bliver præget af service- og vedligeholdelsesopgaver, fastslår Birger T. Christiansen.
Grunden er BoligJobordningen, der som bekendt afgik ved døden nytårsaften efter et rødt finanslovsforlig.
- De seneste fire år har mange private kunder købt nye varmepumper, renoveret badeværelser og så videre takket være ordningen. Nu er der mange, der forventer, at en ny borgerlig regering
genindfører BoligJobordningen. Derfor venter de med at lave større investeringer. Årets opgaver bliver derfor service og vedligehold af eksisterende installationer, forklarer han.
Et godt tip til at hive vedligeholdelsesopgaverne i land er at gennemgå sit kundekartotek fra BoligJob-dagene.
- Tag kontakt til kunderne. Er de tilfredse, og har de brug for serviceaftaler? Jeg fik sat solvarme op for ti år siden, men jeg har aldrig hørt fra installatøren siden. Der er noget at hente ved at lave mersalg hos tidligere kunder, siger Birger T. Christiansen.
Han forklarer, at et salgsargument kan være de nuværende lave renter, der gør det billigt for kunderne at låne til energirenoveringer, nye køkkener, badeværelser og lignende.