Butik på DNU-byggeplads sparer håndværkere for tusindvis af spildtimer
Håndværkerne på en af Danmarks største byggepladser sparer dagligt arbejdstid på anskaffelse af nyt værktøj og materialer.
På den måde sparer håndværkerne sammenlagt tusindvis af kostbare arbejdstimer, da de undgår forsinkelser pga. manglende værktøj og materialer. Tager det for eksempel omkring 45 minutter for to håndværkere at hente nyt værktøj i den nærmeste forretning i Skejby, vil pop-up butikken ifølge Stark spare DNU-byggeriet for cirka 3,51 millioner kroner i tabt arbejdstid på årsbasis.
- Vi bruger butikken, når vi akut står og mangler småting som f.eks. en hammer, nye sikkerhedssko eller gummistøvler, fordi en af mændene pludselig har revet en sål i stykker. Her er det nemt og hurtigt lige at smutte ned i butikken, så vi slipper for at tage ind til byen eller vente på den næste leverance fra trælasten i Skejby, udtaler byggeleder Henrik Holm fra entreprenøren MT Højgaard.
Følger byggepladsens behov
Starks pop-up butik, der omfatter 160 kvadratmeter lige ved indgangen til byggepladsen, fører cirka 1500 forskellige byggematerialer. Sortimentet er sammensat, så det nøje afspejler håndværkernes aktuelle behov på byggepladsen. Det betyder for eksempel, at butikken i forbindelse med vinterbyggeriet har et bredt udvalg af komfortabel arbejdsbeklædning og vinterfodtøj, der kan klæde håndværkerne godt på til at stå imod kulden.
- Som supplement til STARKs byggecentre og trælaster er det vores rolle at sikre byggepladsens folk hurtig direkte adgang til de mange småting, som kan give forsinkelser i løbet af arbejdsdagen, hvis de pludselig mangler eller går i stykker. Vores vigtigste opgave er at være på forkant med, hvad der sker herude og hvor behovene ligger, så vi løbende kan tilpasse sortimentet efter, hvad der bidrager mest muligt til at optimere håndværkernes arbejde, forklarer butiksleder Thomas Houmark.
Det logistiske knudepunkt
I takt med at kendskabet til STARKs pop-up butik er steget blandt projektets håndværkere, har butikken udviklet sig til et logistisk knudepunkt for koordinering af materialeleverancer fra STARK Skejby, der kører ud til byggepladsen tre gange dagligt. Beliggenheden på selve byggepladsen giver nemlig butikkens medarbejdere et indgående kendskab til området og håndværkernes arbejdsprocesser, der letter kommunikationen.
- For os er det alfa og omega hele tiden at være på forkant med udviklingen i byggeriet, og håndværkeren oplever et voksende behov for endnu mere effektive byggeprocesser og minimering af spildtid. Derfor har vi planer om at opføre endnu flere pop-up butikker, blandt andet i forbindelse med opførelsen af Femern-forbindelsen, som bliver Nordens største bygge- og anlægsprojekt, siger Søren P. Olesen, administrerende direktør i Stark.