23948sdkhjf

Metro-byggeri: Så er der hul igennem til Hovedbanen

Torsdag brød tunnelboremaskinerne Eva og Minerva igennem til Københavns Hovedbanegård, hvor passagertallet vil stige til mere end det dobbelte, når Cityringen åbner.
Tunnelboremaskinerne Eva og Minerva borede sig torsdag formiddag igennem til Københavns Hovedbanegård. Dermed er metroen et vigtigt skridt nærmere at blive forbundet med resten af tognettet i Danmark.

- Københavns Hovedbanegård er det store trafikale knudepunkt, der forbinder hovedstaden med resten af Danmark. Den kommende metrostation vil derfor ikke blot komme københavnerne til gavn, men også være til glæde for alle de mennesker, der bruger Hovedbanegården som adgang til byen, eller som skal videre fra hovedstaden og rundt i Danmark, siger overborgmester Frank Jensen, der overværede tunnelgennembruddet sammen med transportminister Magnus Heunicke og statsminister Helle Thorning-Schmidt.

Med de kommende metrostationer på København H, Østerport og Nørrebro bliver der flere muligheder for at skifte fra metro til regional- og S-tog. Det betyder, at det bliver nemmere for passagererne i hovedstadsområdet at koble sig på det øvrige tognet i Danmark.

- Når Cityringen åbner, bliver der lettere adgang til metroen fra både S-tog, regionaltog, fjerntog og busser. For en masse passagerer betyder det færre skift og en nemmere hverdag. Og i sidste ende betyder det, at flere passagerer vil benytte kollektiv transport. Så det er en vigtig milepæl, byggeriet har nået, siger transportminister Magnus Heunicke.

90.000 daglige passagerer
I dag er Nørreport landets travleste station, men den plads overtager Hovedbanegården, når den nye metrolinje åbner. Det årlige passagertal forventes således at stige fra omkring 40 millioner til 88 millioner Cityringen vil også betyde, at seks af de ti mest travle stationer i Danmark bliver metrostationer. Alene på København H forventes det, at over 90.000 passagerer dagligt vil benytte metroen.

- Mens metroforbindelsen til lufthavnen gjorde det nemmere for folk at komme ud i verden, vil forbindelsen til Hovedbanegården gøre det langt nemmere at komme videre fra hovedstaden og rundt i hele Danmark. Og det tror vi, at passagererne vil sætte stor pris på, siger administrerende direktør for Metroselskabet, Henrik Plougmann Olsen.

Cityringen vil efter planen stå klar i sommeren 2019. Ud over de 17 stationer på selve ringforbindelsen bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn.


Fakta

På en almindelig hverdag vil i alt 90.000 passagerer benytte metrostationen på København H.
Med Cityringen bliver seks af de ti travleste stationer i Danmark metrostationer.
Det samlede daglige passagertal på Hovedbanegården forventes at stige til 285.000 passagerer, når Cityringen åbner.
Metroselskabet er bygherre på Cityringen, mens entreprenøren på projektet er konsortiet Copenhagen Metro Team, der består af virksomhederne Salini-Impregilo, Seli og Tecnimont.

Metrostationen på Hovedbanegården
Metrostationen på Hovedbanegården kommer til at hænge sammen med den eksisterende station med en tunnel under Reventlowsgade, der vil forbinde den nuværende gangtunnel mellem S-togs og regionaltogsperronerne og den ny gangtunnel til metroen. Metrostationen bliver placeret i Stampesgade med hovedtrappen op til Halmtorvet. Selve stationsrummet bliver udført i en varm og dyb rød farve, der signalerer, at man kan skifte til regional- og S-tog.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094