23948sdkhjf

Stor tilslutning til arrangement om Femern forbindelsen

En forventet øget beskæftigelse på 55.000 mandeår på Femern forbindelsen var det helt store trækplaster ved Netværket Syds arrangement på Lolland.
Som noget helt nyt havde Netværket Syd planlagt at transportere deltagerne til og fra Køge Station med DitoBus. Bussen skulle ikke alene fungere som transportmiddel, men også skabe rum for at møde nye samarbejdspartnere.

Det lykkes til fulde og medlemmerne flyttede rundt en del gange for at møde så mange som muligt. Der var ivrig dialog mellem deltagerne på både ud- og hjemtur.

Fremme ved Rødby Havn mødte deltagerne Bo Eske Nielsen, direktør i Femern A/S, der introducerede dem til unik viden om de fremrykkede aktiviteter og til de projekter, der skal etableres fremadrettet. Platformen for introduktionen var en udkigspost, der er sat op for at give en ide om omfanget af det gigantiske projekt.

De største kontrakter skal løse opgaverne med at anlægge den nordlige og sydlige del af tunnelen, uddybning af havbunden og landopfyldning. Der forventes også bygget en camp til 3000 mand, som skal arbejde på forbindelsen. Det kræver blandt meget andet vandforsyning og rensningsanlæg. Alt dette forberedes nu og har været i gang i halvandet år. En anden stor opgave bliver at bygge en ny stor havn til materialer og tunnelelementer.

Bo Eske Nielsen oplyser, at beregninger estimerer, at byggeriet af tunnelen skaber beskæftigelse i den samlede byggeperiode svarende til 55.000 mandeår i alt. Heraf ligger de 25.000 mandeår hos hovedentreprenørerne på byggepladserne på og omkring Femern Bælt, mens de 30.000 mandeår er indirekte beskæftigelse hos underleverandørerne.

- I dag har jeg drøftet muligheden for at åbne et kontor i området omkring Femern forbindelsen sammen med nogle af de andre fra netværket. Det er vigtigt at være fysisk tilstede i området, fortæller salgs- og personalekonsulent fra System Vikar, Gitte Villumsen.

Under forudsætning af at anlægsloven vedtages i første halvdel af 2015, regner Bo Eske Nielsen med, at Femern Bælt-projektet for alvor starter ultimo 2015. Tunnelen bliver 18 km lang og dermed verdens længste sænketunnel. Budgettet for byggeriet er foreløbig anslået til cirka 46 milliarder kroner.

Der sker meget mere på Lolland end byggeriet af Femern Bælt tunnelen. Det var de fem øvrige oplæg med til at skabe synlighed omkring, blandt andet i oplægget om den planlagte modernisering af Nykøbing Falster Sygehus. Nanna Thorup, byggekonsulent i Region Sjælland og Heidi Holm Jensen fra White Arkitekter fortalte, at der snart bliver udbudt kontrakter til 12 fagentrepriser, hvor der forventes prækvalificeret fem virksomheder i hver entreprise.

Også Knuthenborg, Lolland Forsyning og Arkil var repræsenteret med indlæg til arrangementet. De sidste to virksomheder skal udføre projekter i 2015, hvor der blev præsenteret en række brancher, der har gode muligheder for at komme med som underleverandør.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078