Boligorganisation tester 3D virtual reality
Vivabolig introducerer nyt digitalt redskab i forbindelse med byggeriet af nyt domicil i Aalborg.
Forud for januar måneds første spadestik til et nyt centralt hovedkontor i Aalborg gør boligselskabet med cirka 6.000 boliger klar til at introducere 3D virtual reality som et redskab til at skabe tryghed, indflydelse og afstemme forventninger i forbindelse med fremtidige ombygninger og boligforbedringer.
- Målet er på lidt længere sigt at bruge virtual reality til at give beboerne et helt realistisk indtryk af det færdige resultat, når de for eksempel bestiller nyt badeværelse. Men i første omgang tester vi de digitale 3D-briller i forbindelse med byggeriet af vores nye hovedkontor, siger Søren Brobak Røge.
Brugeren i fokus
Med et par digitale 3D-briller inviterer Vivabolig personalet inden for i lokalerne på deres fremtidige arbejdsplads, inden spaden går i jorden. Herefter samles erfaringerne med henblik på at introducere virtual reality til foreningens beboere.
- Vi tester en løsning, hvor Vivabolig selv sætter miljøet op sammen med arkitekterne fra Nord A/S, fortæller direktør Jesper Bendix fra Evokon, der med byggebranchen som målgruppe har udviklet den tekniske virtual reality løsning, som nu skal stå prøven i Vivaboligs test – en test, der føjer nye dimensioner på muligheder og anvendelse.
Evokon introducerede byggeriets 3D virtual reality briller under konferencen De Digitale Dage i april sidste år, hvor de deltagende studerende fik mulighed for at teste mulighederne i den nye teknologi. Dels som arbejdsredskab i samspil med konstruktion, teknik og BIM-modeller, dels til brug ved byggemøder, hvor de studerende mødtes ’on location’ i cyperspace for sammen at vurdere og justere de konkrete løsninger, der lå på tegnebrættet.
- Siden har vi arbejdet videre med udviklingen af teknologien. Nu bevæger vi os over i en mere brugerorienteret retning, hvor vi med afsæt i arkitektens tegninger og bygherrens ønsker giver kommende brugere mulighed for, med en rundtur i cyperspace, at få en helt præcis og virkelighedstro fornemmelse af, hvad de kan forvente, pointerer Jesper Bendix.
3D – snart med dufte
Han tvivler ikke på, at 3D virtual reality over de kommende år vil vinde betydelig indpas i byggebranchen og peger på, at teknologien rummer et betydeligt gevinstpotentiale, både når det gælder kvalitet, økonomi, tid og forventningsafstemning.
Siden introduktionen i april har interessen været stigende, og næste step i udviklingsarbejdet præsenteres på næste udgave af De Digitale Dage i april i år, hvor målet er at tilføje dufte til virtual-reality-brillens lyd og billedstrøm.