BBR-fejl koster Aarhus 46-69 mio. kr.
Kommunekassen i Aarhus er gået glip af et stort millionbeløb de seneste år. Årsagen er manglende opdatering af Bygnings- og Boligregistret (BBR).
Årsagen til det store milliontab er, at BBR-oplysningerne bliver brugt til at udregne ejendomsskat, dækningsbidrag og udligningstilskud.
Opdateringen af BBR-oplysningerne er kommunens ansvar. Men lang tids underbemanding har kostet på området, lyder forklaringen centerchef i byggesagsafdelingen Claus Nickelsen.
Er kommet problemet til livs
Underbemanding på området var også skyld i en sagspukkel, hvor Aarhus kommune i et årti modtog flere nye byggesager end der blev lukket.
Læs også: Kurven knækket i Aarhus: Puklen af byggesager bliver mindre
Kurven på byggesagsområdet knækkede, da der blev tilført flere ressourcer samt omstruktureret på området i sommers. På samme måde er der nu rettet op på BBR-problemerne og indtægtstabet i kommunekassen.
- Siden omstruktureringen i afdelingen og øget prioritering af området er der blevet ansat 30 nye medarbejdere, og vi er nu et tilstrækkeligt antal mennesker til at løfte opgaverne. Men vi bruger også væsentlig flere penge, end der har været afsat tidligere. Der havde været god forretning i at investere i byggesagsafdelingen noget før, for så havde man ikke haft de her problemer med BBR-indberetningen, og man havde også haft nogle gladere kunder, fordi sagsbehandlingen ikke ville være så lang, siger Claus Nickelsen til JP Aarhus.