23948sdkhjf

Der skal være vilje bag brugen af BIM

BIM kommer aldrig til at skabe plus på bundlinjen, hvis brugen kun skyldes pres fra bygherrer eller politikere.
Ønsket om at bruge BIM skal komme indefra, hvis de danske tegnestuer nogensinde skal kunne aflæse de positive effekter heraf på bundlinjen.

Det mener Thomas Graabæk, BIM arkitekt hos BIM Equity.

- Mit budskab til arkitekterne er, at de bliver bedre og at de ikke skal lave mere, end de gør i forvejen. De skal faktisk bare levere de samme tegninger til et smartere værktøj, som laver alle tegningerne for dem og lader alle rettelser slå igennem over det hele. Det giver en mere effektiv tegningsproduktion og mulighed for at levere ekstraydelser. Men arkitekterne skal selv ville det, for hvis brugen af BIM sker efter krav fra bygherrer eller politikere, så bliver det ikke en god forretning.

Han har det derfor også ambivalent med, at regeringens byggepolitiske strategi fra starten af november – kaldet ”Vejen til et styrket byggeri i Danmark” – reelt ikke indeholdt konkrete anvisninger til, hvordan digitalisering bruges mest optimalt i byggeriet.

Lovgivning er nemlig ikke vejen frem, hvis BIM skal leve op til løftet om at være gavnlig også for de trængende bundlinjer hos arkitekterne.

- Jeg møder ofte den holdning, at folk nok skal overholde kravene, men at de egentlig synes, at de er ret irriterende, siger Thomas Graabæk, som derfor håber, at DANSKE ARK’s nye direktør i form af Lene Espersen vil være med til at sætte fokus på brugen af BIM.

- Som en god, gammel liberal bør hun tænke, at det her er ganske almindelig fornuft inden for virksomhedsdrift. Hvis vi kan optimere medarbejdernes brug af tid, bør vi gøre det, siger Thomas Graabæk med henvisning til den kommende branchedirektørs fortid i dansk politik hos Det Konservative Folkeparti.

10. december arrangerer Arkitektforeningen kurset ”BIM som forretningspotentiale”, der sætter fokus på BIM som Arkitektydelse og nyt forretningspotentiale og diskuterer om BIM bliver en trussel mod tegnestuerens kunstneriske integritet, når det bliver en ydelse og ikke længere blot et redskab.

Læs mere om ”BIM som forretningsstrategi” på Arkitektforeningens hjemmeside .

Artiklen er en del af temaet Digitalt byggeri.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188