Panorama-projekt i Assens
Panoramaudsigten fra molehovedet ved Assens er spektakulær og skal derfor gøres tilgængelig for alle. Den idé er så god, at den nu bliver til virkelighed med støtte fra Realdanias kampagne Stedet Tæller.
Men i dag kan udsigten ikke opleves af alle. Nu skal havneområdet gentænkes som ramme om rekreative aktiviteter, samtidig med at tilgængelighed og sammenhæng mellem havn og by forbedres. Fra molen på havnen kan borgere og besøgende få mulighed for at betragte sceneriet lidt på afstand. Herfra kan man få oplevelsen af at være på havet - alt imens man har fast grund under fødderne. Målet er også at etablere bedre rammer for aktiviteter og liv på havneområdet, og skabe en tættere forbindelse til og oplevelse af by, havn og bælt i Assens.
- Projektet er blevet udformet i tæt samarbejde med byens søsportsforeninger og åbner for helt nye oplevelser af byen og vandet til glæde for foreninger, borgere og turister. Nyheden om, at Realdania har udvalgt vores projekt til realisering bekræfter os i, at Assens Næs rummer et stort potentiale for øget rekreation og turisme. Kommunens medfinansiering behandles på økonomiudvalgsmøde mandag den 20. oktober, siger Søren Steen Andersen, borgmester i Assens Kommune.
Den idé er så god, at den nu bliver til virkelighed med støtte fra Realdanias kampagne Stedet Tæller.
- Projektet i Assens er udvalgt, fordi det viser, hvordan en ny destinations potentiale kan udvikles gennem enkle greb. Projektet kan være bærende for havnens samlede vision og skabe stor værdi for lokale beboere, foreninger og for områdets gæster, siger Karen Skou, programchef i Realdania, om baggrunden for udvælgelsen.
Om kampagnen Stedet Tæller
Stedet Tæller blev sat i gang i 2011 og udløber i 2016. Formålet er at vise nye veje til, hvordan man kan forbedre livskvaliteten i yderområderne med udgangspunkt i de særlige kvaliteter og potentialer, som findes netop her. Realdania har med kampagnen afsat i alt 115 millioner kroner til at støtte konkrete, fysiske projekter, der kan gavne turisme og lokale borgere i yderområderne.
De udvalgte projekter støttes inden for to af kampagnens tre fokusområder, nemlig Kvalitet i kysternes turistbyer og Mulighedernes Danmark.
Mens fokusområdet Mulighedernes Danmark sætter fokus på de stedbundne potentialer som afsæt for bæredygtig udvikling, skal fokusområdet Kvalitet i kysternes turistbyer styrke kvalitet og turismeudvikling. 10 særskilte projekter støttes desuden gennem fokusområdet Steder i landskabet.
Stedet Tæller blev sat i gang i 2011 og udløber i 2016. Formålet er at vise nye veje til, hvordan man kan forbedre livskvaliteten i yderområderne med udgangspunkt i de særlige kvaliteter og potentialer, som findes netop her. Realdania har med kampagnen afsat i alt 115 millioner kroner til at støtte konkrete, fysiske projekter, der kan gavne turisme og lokale borgere i yderområderne.
De udvalgte projekter støttes inden for to af kampagnens tre fokusområder, nemlig Kvalitet i kysternes turistbyer og Mulighedernes Danmark.
Mens fokusområdet Mulighedernes Danmark sætter fokus på de stedbundne potentialer som afsæt for bæredygtig udvikling, skal fokusområdet Kvalitet i kysternes turistbyer styrke kvalitet og turismeudvikling. 10 særskilte projekter støttes desuden gennem fokusområdet Steder i landskabet.