Dansk betonelement viser styrke i brandtest
Det danskudviklede SL-dæk har uden problemer modstået en fire timer lang brandtest. Ifølge folkene bag præsterer elementet den højeste brandmodstandsevne, der nogensinde er målt.
2
Billeder
Da SL-Dækket blev løftet af ovnen efter 4 timer var undersiden 1.154 grader varm og rødglødende. Dækket var dog stadig intakt og temperaturen på oversiden blot steget 58 grader.
Ved testen blev et 2,4 meter bredt SL-dæk placeret ovenpå DBI’s brandkammer i Hvidovre. Herefter blev dækket udsat for over 1.000 graders varmepåvirkning, mens folkene fra DBI og Abeo tålmodigt måtte vente i fire timer på at se resultatet.
SL-dækket klarede testen uden problemer, og ifølge Kristian Hertz, professor ved DTU og opfinder af teknologien, er der tale om en stor bedrift.
- Vi har foretaget beregninger, der viser at SL-dækket kan holde til minimum fire timers standardbrand, så formålet med testen var at eftervise at temperaturudviklingen i beregningsgrundlaget også svarer til det faktiske forløb. Det beviste testen til fulde. Efter fire timer var SL-dækket stadig uskadt, og vi målte nedbøjningen til blot ca. 7 cm. Til trods for at undersiden var helt rødglødende, da vi løftede dækket af, var temperaturen på oversiden blot steget 58 grader, hvilket må siges at være ret banebrydende, udtaler Kristian Hertz.
Brandtesten påviste, at SL-dækket kan modstå minimum fire timers brand og er dermed af DBI klassificeret til REI240. Beregninger viser, at dækket kan holde op til 4,5 timer med kontorlast og 5,5 timer med boliglast. Ifølge Kristian Hertz er det ikke et tilfælde. Dækket er udført i eb kombination af selvkompakterende beton og letbeton, hvilket sikrer en god brandmodstandsevne.
- Brandsikkerhed er i stigende grad blevet et vigtigt parameter for bærende konstruktioner. Det skyldes, at bygninger i dag isoleres langt bedre end tidligere; blandt andet som følge af lavenergivinduer, der ikke går i stykker ved brand, højt forbrug af isolering i facaderne og så videre. Det betyder, at brande i dag bliver varmere end tidligere og skaber større skade på konstruktionen, forklarer han.