23948sdkhjf

Metro-maskine når Frederiksberg

I dag brød tunnelboremaskinen Nora igennem væggen til den kommende metrostation ved Aksel Møllers Have på Frederiksberg. Det er første gang en tunnelboremaskine når en af de kommende Cityrings-stationer på Frederiksberg.
Tunnelboremaskinen Nora brød tirsdag formiddag igennem væggen til den kommende metrostation ved Aksel Møllers Have på Frederiksberg.

Det er Noras tredje stationsgennembrud, og tunnelboremaskinen har nu forvandlet cirka to kilometer af hovedstadens undergrund til ny metrotunnel. Det betyder, at de første to metrostationer på Cityringen, Nørrebros Runddel og Nuuks Plads, er forbundet med den første metrostation på Frederiksberg, Aksel Møllers Have.

Med Cityringen bliver Frederiksberg Station et af de vigtigste knudepunkter, hvor passagerer kan skifte mellem det eksisterende metrosystem og Cityringen. Samtidig kommer der to helt nye metrostationer, som forbinder Frederiksberg med Indre By og Københavns brokvarterer.

Næste stop: Frederiksberg Station
Boremaskinen Nora får nu et kort og tiltrængt hvil på bunden af skakten ved Aksel Møllers Have, hvor den skal gennemgå en række servicetjek. Derefter går turen videre frem mod næste stop, som bliver Frederiksberg Station.

Cityringens anden tunnelboremaskine, som bærer navnet Tria, nærmer sig i øjeblikket metrostationen ved Nuuks Plads, hvor den ventes at bryde igennem i løbet af få uger.

Både Nora og Tria skal i de kommende måneder grave sig frem til metrostationen på Frederiksberg Allé, hvor de vil blive taget op og fragtet retur til Nørrebroparken. Her samles de atter, inden de sendes videre nordpå.

I alt vil Cityringens ca. 32 kilometer tunneler blive anlagt af fire tunnelboremaskiner. De to sidste tunnelboremaskiner, Eva og Minerva, sættes i gang fra byggepladsen ved Vasbygade, hvor Cityringens kontrol- og vedligeholdelsescenter ligger.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094