Rekordordre puster til optimismen i Wood Step
Nyansættelser og en stigende indtjening har sammen med sidste års rekordordre bekræftet trappefirmaet i, at krisen nu hører fortiden til.
Spørgsmålet er så, om ordren har været med til at skabe nye job og være det endegyldige farvel til krisen, som de fleste virksomheder efterspørger.
- Ja, det kan man godt sige. Vi har allerede ansat et par nye sælgere og to nye montører, så på den måde har ordren været med til at skabe mere tro på tingene, siger Peter Ravn i dag til Wood Supply.
Frygt for at ansætte nye folk
Han fremlagde i foråret regnskabet for 2013, og selv om det viste en forbedret bundlinje med knap 60 procent til 885.000 kr. efter skat, mener Peter Ravn ikke, at prisniveauet er tilbage på sit rette leje efter et par år med benhård konkurrence.
- Nej, det er det ikke. Der er stadig en vis overkapacitet. Men i og med at vi er et handelsfirma, er vi ikke tvunget til at tage ordrer ind for at holde gang i produktionen, og det hjælper os selvfølgelig, siger Peter Ravn.
Det stigende overskud skal derfor findes i de interne processer, som Wood Step har brugt de seneste år på at optimere.
- Vi har endelig fået tilpasset organisationen. Det har vi været for langsomme til, fordi vi troede, at opsvinget lå og lurede rundt om hjørnet. Men nu er det lykkes os at få omkostningerne længere ned. Og egentlig burde vi ansatte flere folk, end vi har gjort, men når man for nylig har prøvet at se gode ansatte i øjnene og fyre dem, så er man altså hunderæd for at hente nye ind af frygt for, man siden er nødt til at sige farvel til dem også, konstaterer direktøren.
Satser på Norge og Tyskland
Peter Ravn mener dog at kunne mærke, at opsvinget denne gang er ved at bide sig fast, og de foreløbige regnskabstal for 2014 bekræfter da også formodningen. Således er ordreindgangen hos Wood Step cirka 15-20 procent over det budgetterede, selv om forventningerne blev opjusteret før det nye regnskabsår.
- Det ser rigtigt godt ud, og vi har også fået projektafdelingen i gang igen med de lidt større sager som for eksempel almennyttige boliger. Samtidig er der også en del private investorer, som sætter gang i de projekter, der har ligget stille siden krisen, konstaterer Peter Ravn, som desuden orienterer sig mod de nære nabolande i søgen efter yderligere forretning.
Det var nærmest ved en tilfældighed, at Wood Step kom ind på det norske marked, hvor virksomhedens produkter i dag sælges gennem køkkenkæden Mobalpa. Til gengæld arbejder Wood Step målrettet på at vende tilbage til det tyske marked, hvor virksomheden tidligere har solgt sine trapper med en vis succes.
- Vi har fået mod på at prøve det tyske marked igen efter den positive historie med Norge, så nu tager vi med på Nordbau-messen i september, hvor der er en dansk fællesstand, siger Peter Ravn, som altså i dag er halvvejs gennem den rekordstore ordre, som blev startskuddet til den øgede aktivitet.
- Og det går helt efter planen. Vi får 12 trapper ind hver anden uge, så det er ikke sådan, at ordren har lagt det hele ned. Vi har stadig tid til de andre opgaver også, fastslår Wood Step-direktøren.