23948sdkhjf

Tunnel mellem Afrika og Europa

En tunnel mellem Afrika og Europa er ikke længere utænkelig, men der er lang tid til at de første tunneltog mellem de kontinenter ser dagens lys.
Regeringen i Marokko og den spanske modpart har haft flere møder om at påbegynde byggeriet af en ny tunnel mellem Marokko og Sydspanien over Gibraltarstrædet.

Hvis alt går vel påbegyndes arbejdet med tunnelen i 2008.

Tunnelen vil blive 38,6 km lang og skal på det dybeste sted løbe 450 meter under havets overflade.

Den schweiziske ingeniørveteran Giovanni Lombardi har fået til opgave at tegne tunnelen, og lige netop på det område er han ikke på dybt vand. Han har tidligere tegnet Mont Blanc-tunnelen og tunnelen i Gothard-passet i den schweiziske del af alperne.

Han understeger nu alligevel, at Gibraltarstrædet vil blive hans største udfordring.

- Ingenting kan sammenlignes med dette. Og der er mange udfordringer i projektet. Først og fremmest havdybden, som er ca. 300 meter – hvilket er fem-seks gange så dybt som Den Engelske Kanal, hvor Euro-tunnelen går. Derefter er der de geologiske udfordringer. Der er mange bevægelser mellem den afrikanske og den europæiske kontinentalplade, hvilket skaber mange bevægelser i undergrunden.

Politikere på begge sider af strædet er positive overfor projektet trods de mange store udfordringer forbundet hermed. Og den største i øjeblikket er at få et projekt i den størrelsesorden finansieret.

Det foreløbige overslag på prisen bliver et sted mellem 50 og 80 mia. kr.

Kilde: Dagens Näringsliv

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078