23948sdkhjf

Genopstandne Jönsson visker tavlen ren

"Vi drev en rigtig god forretning før, og det har vi da tænkt os at gøre igen," siger direktør Robert Mayer om ambitionerne hos entreprenørvirksomheden Jönsson, som efter et rodet konkursforløb nu er tilbage i fuldt vigør.
Han smiler bredt og byder på friskbrygget kaffe på kontoret, der befinder sig umiddelbart inden for døren i den rummelige villa på Nærum Hovedgade 2.

Robert Mayer virker på ingen måde som en knækket mand, selv om man dårligt kunne bebrejde ham, hvis det sidste års begivenheder havde sat sig nogle negative spor. Kun kontoret sladrer gennem sin spartanske indretning, som dog involverer en to do-tavle, der i øjeblikket er overskrevet med gøremål.

- Det er tredje gang, tavlen er helt fyldt op, konstaterer Robert Mayer tørt som et rammende eksempel på, hvor meget arbejde de sidste par måneder har budt på.

Rekordregnskab før konkurs
Vi skal tilbage til efteråret 2013, hvor Engsø Gruppen a/s må anmelde rekonstruktion. Den triste nyhed offentliggøres den 16. oktober i en pressemeddelelse, hvor det understreges, at beslutningen er truffet med henblik på at sikre den fortsatte drift i koncernens sunde datterselskaber, Jönsson a/s, Jönsson Invent a/s og Engsø Projektudvikling a/s.

Robert Mayer forventer derfor heller ikke, at det får direkte indflydelse på hans arbejde som direktør i Jönsson, da Engsø Gruppen den 1. november må erkende, at rekonstruktionen ikke lykkedes for fire dage senere at gå konkurs.

Syv måneder forinden havde Jönsson nemlig præsenteret regnskabet for 2012, som indeholdt en rekordhøj omsætning på 683 mio. kr., et overskud før skat på 33 mio. kr. og en egenkapital på 67 mio. kr.

- Vi havde vækst for niende år i træk, og ser man på de sidste seks års regnskaber, nåede vi i Jönsson at tjene 100 mio. kr. Så selv om jeg har det sådan, at man altid skal kigge på sig selv, når tingene kikser, og spørge, hvad man gjorde galt, så kan jeg virkelig bare ikke se, hvad vi kunne have gjort anderledes for at undgå det, siger Robert Mayer i dag om den situation, som indtraf to uger efter konkursbegæringen fra Engsø Gruppen.

Tidslinje: Op og ned for Jönsson

16. oktober 2013: Engsø Gruppen a/s anmelder rekonstruktion. Håbet er, at driften i koncernens sunde datterselskaber, Jönsson a/s, Jönsson Invent a/s og Engsø Projektudvikling a/s, derved kan fortsætte.

1. november 2013: Engsø Gruppen a/s erkender, at rekonstruktionen ikke lykkedes. Medarbejderne fra Engsø Gruppen a/s og Engsø Projektudvikling a/s overflyttes til datterselskaberne Jönsson a/s og Jönsson Invent a/s, der begge fortsætter driften som vanligt, mens kuratellet for Engsø Gruppen a/s arbejder for at finde nye ejere til datterselskaberne.

5. november 2013: Engsø Gruppen a/s går under konkursbehandling, mens det endnu en gang understreges, at hverken Jönsson a/s eller Jönsson Invent a/s er omfattet af konkursen.

19. november 2013: Bestyrelsen for Jönsson a/s indgiver egen konkursbegæring til Sø- og Handelsretten på opfordring fra kuratellet for moderselskabet Engsø Gruppen a/s.

16. januar 2014: Jönsson genopstår under navnet Jönsson Entreprise a/s med en ejerkreds bestående af entreprenørvirksomheden J. Jensen A/S, Thomas Normann og Robert Mayer, der selv fortsætter som direktør.
Mærkeligt og ekstremt forløb
Efter flere forgæves forsøg på at finde nye købere til Jönsson måtte bestyrelsen den 19. november officielt anmelde konkurs, mens Robert Mayer selv fik den tunge opgave at møde op i Sø- og Handelsretten, for derefter at sprede budskabet til de 162 ansatte i virksomheden.

- Jeg kom stort set direkte fra Skifteretten og fik det koordineret, så alle medarbejderne blev kaldt ind til klokken to, hvor jeg fortalte nyheden. Der gik allerede mange rygter, og jeg gjorde det meget kort, fordi jeg var dybt berørt af det og næsten var ved at stå og tude. Jeg takkede de ansatte for den indsats, de havde lagt for dagen, men måtte også sige, at jeg desværre ikke havde formået at redde dem, fortæller Robert Mayer om forløbet, som også påvirkede ham dybt på det personlige plan.

- Det var et meget mærkeligt og ekstremt hårdt forløb, også for mig rent personligt. Og der gik nok et par uger, fra jeg kørte ind i Skifteretten den 19. november og måtte begære os konkurs, til det rigtigt gik op for mig, at det ikke bare var en ond drøm. Det var syv dages arbejde om ugen i to måneder, hvor jeg kæmpede for at finde løsninger, som alle sammen tiltede en efter en, siger Robert Mayer.

Fortsat planer om vækst
Afklaringen kom i starten af 2014, da finansieringen bag en gendannelse af Jönsson endelig faldt på plads. Den 16. januar kunne Robert Mayer officielt løfte sløret for Jönsson Entreprise a/s med en ejerkreds bestående af nedrivningsvirksomheden J. Jensen A/S (51 procent) samt ham selv og projektchef Thomas Normann (49 procent til sammen).

- Jeg syntes, vi var gode til det, vi gjorde. Jeg var klar over, at det ville blive i en anden størrelse eller i et andet regi, men selve konceptet var godt. Det vidste jeg. Og da tingene endelig lykkedes, fik jeg en eller anden forløsning. Energien havde selvfølgelig været der hele tiden, men det var som om, at der blev frigivet ny energi, siger Robert Mayer om forløbet.

At det genopstandne Jönsson i første omgang operer i en anden liga end det gamle Jönsson ses blandt andet på omsætningsmålet, som rundt regnet lyder på en tiendedel af den rekordhøje toplinje fra 2012, mens virksomheden i dag beskæftiger omkring 20 ansatte. Til gengæld fejler ambitionerne ingenting.

- Det er helt sikkert planen, at vi skal vokse og have flere ansatte, end vi har i dag. Men vi kan med sikkerhed sige, at vi aldrig kommer op på 160 ansatte igen. Idéen er, at vi gearer forretningen stille og roligt, så den er sund hele vejen igennem. Topmålet er måske at være en 20-30 funktionærer, og med det mener vi godt, man kan generere en omsætning på mellem 4-600 mio. kr., vurderer Robert Mayer enstemmigt med partner Thomas Normann.

Mål om overskudsgrad på fem procent
Han har valgt at vende de negative omstændigheder til noget positivt hos Jönsson, som ikke længere er bundet af de forpligtelser, der er bagsiden af medaljen ved at tilhøre en stor koncern. Det betyder samtidig, at fokus er rettet benhårdt mod at skabe en profitabilitet, som formentlig kan gøre flere konkurrenter misundelige.

- Nu har det ikke kunnet være anderledes, men egentlig har hele forløbet været super spændende, givtigt og lærerigt. Vi har haft muligheden for at starte fra scratch ved selv at præge vores setup uden at være bundet op af alle mulige gamle aftaler og historik. Vi har kunnet styre alle de faste omkostninger fra valget af domicil til it-system. Vores udgangspunkt er derfor, at vi med sikkerhed skal kunne præstere over fem procent i overskudsgrad hvert år, fastslår Robert Mayer.

Han lyder ikke som en mand, der tvivler på, at målet nok skal blive indfriet. For både konceptet og medarbejderne har før vist deres værd, ligesom omgivelserne har taget positivt imod det genopstandne Jönsson, hvis navnerettigheder Robert Mayer og Thomas Normann opkøbte fra konkursboet sammen med en del møbler.

- Jeg ringede rundt til seks af vores kernekunder, som jeg har haft meget med at gøre i mange år, og fortalte dem direkte om situationen. Herefter spurgte jeg dem, hvad de mente, vi skulle hedde. De sagde alle sammen, at vi skulle beholde navnet Jönsson med dets 116 år lange historie, fortæller Robert Mayer med en tilføjelse om, at han i det hele taget ikke er stødt på negative reaktioner fra nogen aktører i branchen efter konkursen.

- De kender både Thomas Normann og mig som ordentlige personer, og de fleste ved nok godt, at det, der skete, ikke var vores skyld.

Artiklen er en del af temaet Portræt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094