23948sdkhjf

Byggeriet vil have et godt image

Sådan får vi flere tilfredse kunder! Det er temaet for en konference afholdt af Dansk Byggeri i Hovedstaden. Her gav en minister, en journalist og en fremtidsforsker deres bud på, hvordan byggeriet løfte udfordringerne og får rettet op på et blakket ry.
Byggeriet lider under et dårligt omdømme. Det vil Dansk Byggeri i Hovedstaden gøre noget ved, og har derfor inviteret til konference, for at sætte spot på problemet.

- Byggebranchen er meget synlig i kundernes bevidsthed. Byggeri er ofte en stor investering, hvorfor der er stor opmærksomhed både på leverandørens adfærd og hans produkt. Risikoen for dårligt image er derfor stor, sagde Keld Jensen, formand for Dansk Byggeri Hovedstaden, da han bød velkommen.

Byggearbejdernes adfærd har stor betydning for arbejdet og for, hvordan arbejdet opfattes generelt.

- Uanset om slutproduktet er i orden, kan dårlig opførsel som, at vi glemmer at rydde op efter os eller går rundt i huset med beskidte sko resultere i en enorm negativ oplevelse, siger Keld Jensen, der opfordrer leverandørerne til at fokusere på service og de små ting.

En dårlig nyhed er en god nyhed
Den første taler på podiet var journalist Anna Libak fra Weekendavisen, som gav pressens billede af byggebranchen:

- For pressen er dårlige nyheder en god nyhed. Derfor er pressen naturligvis et spejl af forbrugernes dårlige oplevelser. Sådan er vilkårene medierne.

Derfor anbefaler Anna Libak, at byggeriet burde koncentrere sig om at få målrettet erhvervsuddannelserne, så byggestyring og projektledelse kommer til at flyde meget mere. Dertil skal man tage forbrugerne alvorligt og få genopbygget tilliden til dem.

Hvad gør byggeriet selv?
Jens Klarskov, adm direktør i Dansk Byggeri, fortalte, hvad Dansk Byggeri gør, for at klæde medlemmerne på, til at håndtere opgaven med at løfte branchen image overfor kunderne:

- Det er ikke let. Man kan ikke snakke sig til et bedre omdømme. Man skal handle sig til et bedre omdømme. Derfor gennemfører vi en lang række kurser, informerer medlemmerne, sikrer, at der er klagemuligheder for forbrugerne. Desuden medvirker vi til, at der bliver lavet undersøgelser og analyser, så vi kommer væk fra anekdoterne og i stedet gør handle på baggrund af fakta.

Den nye forbrugerredegørelse er netop blevet offentliggjort, og familie- og forbrugerminister Lars Barfoed indledte med en kort rids af konklusionen: der er et stykke vej endnu, før byggebranchen kan bryste sig med "et godt image".

- Redegørelsen viser, at byggebranchen halter bagefter. Det er ikke selve arbejdet, som forbrugerne er utilfredse med. Forbrugerne har tillid til, at I gør et solidt stykke arbejde. Problemet er manglende gennemsigtighed. Forbrugerne har svært ved at gennemskue, hvad de har aftalt med håndværkeren, og hvad de skal betale for. Kort sagt er det den manglende kommunikation mellem forbrugerne og håndværkerne, der er frustrerende for forbrugerne, sagde Lars Barfoed til mødet.

Kilde: Dansk Byggeri.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078